Tuesday, April 8, 2014

Jasper Fforde: boknörderiets mästare

Jag fattar inte att jag inte hittat Jasper Fforde mycket tidigare i mitt liv. Vilket slöseri! För de är ju så roliga att jag skrattar högt medan jag läser. Utom ibland när jag fnissar istället.

I tredje boken om litteraturdetektiven Thursday Next, The well of lost plots, har vår hjältinna hamnat i ett utbytesprogram för uttröttade bokkaraktärer. Hon får vikariera i en medioker deckare. De fiktiva karaktärerna tycker att hon är vansinnigt exotisk, en äkta människa som håret och naglarna växer på!

Det är så finurligt och uppfinningsrikt och kreativt. Och jag blir så glad av alla litterära nördreferenser. Bästa knäppa författaren sedan Liftarens guide till galaxen.

4 comments:

  1. Jag älskar också Fforde! Hans böcker är verkligen unika. Har bara läst de två första, men nu är jag sugen på att fortsätta med serien.

    ReplyDelete
  2. Jag har bara läst den första än så länge, men det blir definitivt fler. Hejdlöst kul :)

    ReplyDelete
  3. Låter lovande, skriver upp honom :)

    ReplyDelete
  4. Jag överdoserade Fforde för ett par år sedan men nu skulle jag kunna tänka mig en Thursday Next igen.

    ReplyDelete