Friday, April 11, 2014

Fredagsfråga: läslust?

Annikas bokblogg frågar om vi någonsin känt att vi inte haft lust att läsa någon enda av böckerna hemma. Bristande läslust helt enkelt.

Nej! Något sådant tillfälle kan jag inte minnas. Eller, ibland vill jag ju göra något annat än just läsa, till exempel gå en långpromenad med hunden. Men det finns ingen dag på året när jag inte skulle vilja läsa något på hela dagen.

Ibland kan jag bli osugen på en viss bok i läshögen och flyttar ner den i högen flera gånger för att läsa de roligare böckerna först. Och ibland händer det att läshögen blir för liten och jag får litterär kris, som att kylskåpet vore nästan tomt och jag snart riskerar svälta. Men det händer ganska sällan.
Läshögen just nu. Inte för liten.

28 comments:

  1. Förr kunde det hända att jag bara hade 20-30 olästa i hyllan och då kunde jag drabbas av lite ångest. Efter jag började bokblogga så har jag så många olästa att det vore omöjligt att inte hitta något som passar :)

    ReplyDelete
  2. Kul jämförelse mellan brist på olästa böcker och brist på mat i kylen :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. En bra sak med e-böcker är att de går att få tag på dygnet runt så bokbrist är lättare åtgärdad nu för tiden än förr

      Delete
  3. Jag brukar fara till biblioteket och se vad de har för spännande..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Å, biblioteket! Bästa stället.

      Delete
  4. Jag kan nästa tycka det är lite skönt att beta av de olästa böckerna, men de får aldrig ta slut helt och hållet ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, det måste finnas en ständig trave på vänt

      Delete
  5. Det var en fin läshög det där! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Tänk att få vara hemma och läsa dem istället för att sitta på kontor och harva hela dagarna

      Delete
  6. Ja har man en läsplanering/prioriterings hög så läser man helst något annat eller någon bok i högen som bara får flytta på sig gång på gång.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fast jag är rätt sugen på alla mina böcker i läshögen just nu, en sån tur jag har

      Delete
  7. Det gäller att ha tillräckligt många olästa böcker så att det alltid finns något man blir sugen på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och så det inte finns någon risk att en dag stå helt utan ngt att läsa!

      Delete
  8. Skönt att inte ha det problemet. Stor variation på det olästa är kanske nyckeln för oss som drabbas av det ibland.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det kan nog underlätta tänker jag

      Delete
  9. Flyttar om i läshögen gör jag också. Har just nu en bok som legat underst väldigt länge.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har en som legat underst så länge att jag snart ger upp den. Jag började dessutom läsa, kom 20 sidor, tyckte den verkade som romantiskt trams och "skulle bara titta lite i en annan bok en stund innan jag läste vidare", det var för fyra månader sedan.

      Delete
  10. Det var en rejäl hög det, semester snart eller?. Hehe.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, jag har alltid en hög av ungefär den här höjden! Kommer jag ner på halva den högen blir jag nervös.

      Delete
  11. Visst är det skönt att göra annat emellan ibland! Det behövs.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allt är giftigt i för stora doser, det kanske till och med gäller läsning

      Delete
  12. Bokhögar är bra så man alltid har lite olika typer av böcker att välja mellan. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och framför allt så det finns något att se fram emot hela tiden

      Delete
  13. Jag har inte alltid lust på alla böcker i min hylla, men vanligtvis brukar det åtminstone finnas minst en som lockar mig. Bara inte just nu, eftersom jag har utmattningsdepression...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ånej, det låter väldigt jobbigt, hoppas du blir bättre snabbt

      Delete