Friday, April 4, 2014

Deckare - skräp eller skoj?

Något som skulle kunna utvecklas till en intressant konflikt dök just upp i min bokbloggskrets... Bokbloggare verkar ju annars vara synnerligen trevliga och fridsamma människor, men så finns den där lilla klyftan:

Deckarhäcklarna vs Deckarfansen.

I första ringhörnan: Bokblomma.Skrev igår ett inlägg om den dåliga kvaliteten i mycket av floden av deckare.

På motståndarsidan: Annikas bokblogg. Som idag rycker ut till försvar av genren, som inte gillar generalisering av hela deckarvågen och som tycker att också annan litteratur kan vara skräp.

Jag håller med Annika om att det även publiceras annan skit. Låt mig kasta bensin på lågorna och säga att jag utan problem kunde leva i en värld utan chick-litt.

Därmed inte sagt att jag tycker deckargenren är förlåten. Bokblomma har ju helt rätt! Polisdeckarna har idag blivit en massindustri och både de som kan och de som inte kan har kastat sig in i vågen för att försöka vara med och tjäna pengar på den. Visst, det finns vissa guldkorn. Men det finns också väldigt mycket ren dynga. Jag kan till exempel nämna en författare vars efternamn rimmar på häckfärg. Massproducerat trams.

Och jo, jag tror det är ett genreproblem. Deckare är lättsålda just nu, därför tar förlagen in författare av all möjlig kvalitet bara för att kunna få ut och sälja så många titlar som möjligt. Dito i chick-littvärlden där det inte tycks ställas särskilt många kvalitetskrav.

Men obs - om någon försöker ge sig på de gamla klassiska pusseldeckarna av Lang, Christie och Sayers är jag den förste att dra en lans till dessas försvar.

Glad fredag på er!

44 comments:

  1. Visst finns det bottennapp men jag anser att deckargenren inte är ensam om att lida av att det massproduceras. Mina bottennapp de senaste åren har varit i helt andra genrer (men den författare du åsyftar har jag faktiskt slutat läsa). Tycke och smak är olika, men även om jag om och om igen försöker mig på vissa typer av böcker och blir besviken så lägger jag inte felet på hela genren.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fast om polisdeckarnas bästa försvarsargument är att det också finns andra dåliga böcker tror jag nog att jag sitter kvar på mina höga hästar med snobbigt rynkad näsa :)

      Delete
  2. Agatha Christies pusseldeckare är underbara, även om tidens tand naggat på en del av dem.

    ReplyDelete
  3. Översättare har för lite betalt, jag kan störa mig mer på dålig research än stavfel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja! Översättare och redigerare är två jätteviktiga yrken som borde få mycket bättre villkor och mer tid att jobba med böckerna.

      Delete
  4. Hahaha, håller med dig helt när det gäller författare Häckfärg!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och den där som rimmar på knarkhund också.

      Delete
  5. Jag gillar deckare som sjutton, tycker det finns många nya svenska som är bra. En och annan sämre finns också men så är det i alla genrer,
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håkan Nesser har skrivit en del bra texter, till exempel.

      Delete
  6. Det förvånar mig alltid när folk tror att det är lätt att skriva bra böcker eller att det är ett sätt att tjäna snabba och stora pengar. Oavsett genre så är det en konstform.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt! Och läsaren märker ju direkt om det är någon som ansträngt sig eller någon som bara suttit och hamrat ner floskler.

      Delete
  7. Jag ogillar att det finns så många dåliga deckar författare men det kanske faller andra i smaken, jag har mina favoriter både bland svenska och utländska författare och inom alla möjliga genre :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det svåra när de bra och de usla böckerna ser ungefär likadana ut och har ungefär llikadan baksidestext är att orka leta sig fram till de där bra författarna utan att behöva läsa dyngan. Jag skulle gärna se att förlagen gjorde den urvalsprocessen åt mig...

      Delete
  8. Visst finns det bra och dålig litteratur. Det är väl självklart. Jag hör dock till en av dom som faktiskt gillar Läckberg och chicklit. Kanske inte för att det är det bästa som någonsin skrivits men för att det ger någonting för stunden när man inte kanske har möjlighet eller lust att läsa något som tar mer kraft i anspråk. Jag tycker att det är bra att det finns något som passar alla..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är det bra att det finns många olika böcker! Fast jag blir lite cynisk och gnällig när jag upplever att en författare har slarvat ihop en bok utan egentliga idéer och jag får den gnagande misstanken att det här bara var för pengarna, inte för kärleken till romanen.

      Delete
  9. Du kan nog ha en poäng, chick-lit tycker jag dock om att läsa ibland för att koppla av. Ren lättsam underhållningsläsning helt enkelt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Missförstå mig rätt - dåliga böcker kan ibland vara precis det en behöver. Jag läser en ganska usel serie kattdeckare utan innehåll bara för att huvudpersonen är en katt. Så jag är inte en renlärig boktaliban.

      Delete
  10. Det måste finnas lite klyftor överallt så man har nåt att "bråka" om:).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, vad trist vi skulle ha det annars.

      Delete
  11. För mig är nog inte heller usel litteratur en genrefråga, men visst har marknaden svämmats över av alla sorters deckare. Alla vill ha en bit av kakan där, av det stora nordiska deckarundret.

    Läckberg, får jag ju erkänna då, har jag läst alla av, och faktiskt är det så att hennes obligatoriska tillbakablickar är de riktigt intressanta bitarna i böckerna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läste en av hennes böcker och det räckte för en livstid.

      Delete
  12. Ja, det är ju det här med att tjäna pengar. Jag tycker att det är rätt och riktigt att författare tjänar pengar, gärna stora pengar. Inkomsten kommer från alla de som köper böcker. Alltså en författare som har hög inkomst är en läst författare. Det är det viktigaste! Inte något allmänt dravel om vad som är fint eller bra eller nästan nobelpris.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra författare ska tjäna stora pengar. Författare som hafsar ihop något på måfå borde inte belönas bättre än dem som jobbar åratal på sin stora roman. Tycker jag.

      Delete
  13. Alla genrer har sina dåliga sidor, (no pun intended) och vissa böcker undrar jag över hur de kan publiceras överhuvudtaget, inte bara för att de är "dåliga" utan för att det verkligen finns brister av olika slag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag håller helt med, det är ju det som är problemet.

      Delete
  14. Riktigt bra skrivet! Håller helt med, även om chiclit! :)

    ReplyDelete
  15. Replies
    1. De gamla pusseldeckarna... ack ja, sådant skrivs inte längre

      Delete
  16. Deckare är underhållande och spännande och det är säkert därför de säljer så bra. Men som i andra genrer så finns det både bra och dåliga böcker även inom deckargenren. Brukar inte bry mig om att leta fel i böcker utan njuta av läsningen, men så klart är det grova felaktigheter så kan det ju störa läsningen en del!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag fastnar på språkfel och slarvfel i alla genrer, för mig stör de läsningen.

      Delete
  17. Håller med om att det finns en hel del skit i många genrer, speciellt storsäljare får ofta en hel del mindre bra "kopior" som förlagen inte alltid jobbar tillräckligt med och då gäller det att sålla pärlor för svin - tyvärr. Men tycker inte att deckare står ensamma bland de med dålig kvalitet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det där med kopior på storsäljare tycker jag är trist!

      Delete
  18. Deckare är skoj tycker jag!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vissa deckare är skoj, vissa borde ha sållats ut av en professionell lektör.

      Delete
  19. Agatha Christie är underbar. Jag har nog ett par olästa böcker av henne kvar i bokhyllan som jag kanske skulle plocka fram och läsa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De är underhållande än idag tycker jag. Jag har börjat upptäcka hennes mindre kända spionromaner också, de är väldigt skruvade och roliga.

      Delete
  20. Christie gillar jag!
    Just nu tycker jag att det kommer ut alldeles för mycket böcker om apokalypser, innan dess förskönade vampyrer. Men samtidigt så är böcker rätt bra, men finns så mycket skit där som att vampyrer glittrar i solljus och knappt verkar ha några nackdelar alls. De bara är helt perfekta. Varför är de då vampyrer? Kan de inte var en annan "ras"? MEN, det är bra att det går att tänja på gränserna också. Oavsett genre! :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har inte läst mycket varken apokalypsböcker eller vampyrromaner, så jag tror dig på ditt ord.

      Delete
  21. Deckare/Kriminalromaner är en livslång kärlek för mig sen jag läste min första Kittybok som barn och första Christie i tidiga tonåren. Särskilt gillar jag när samhällskritik vävs in i berättelsen och ger den tidsfärg. Miljöerna brukar oxå tilltala mig, och karaktärerna som är med.

    Oavsett genre tycker jag att allt för mycket språkliga felaktigheter stör min läsning och gör att en annars bra intrig inte alls blir någon bra läsupplevelse. Jag har inte läst någon av "50 nyanser av...", men på en tjänsteresa tyckte en kollega att jag borde lsa dem och lånade ut sin bok så jag fick kolla lite i den. Mängden stavfel, syftningsfel, grammatiska fel, avstavningar, meningsbyggnadsfel och udda radbrytningar var så många bara på de sidorna att jag insåg att även om jag velat läsa boken hade jag aldrig stått ut...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gamla pusseldeckare är något särskilt... Jag håller helt med om språkfel, de stör mig jättemycket.

      Delete
  22. Jag är inget stort fan av chick lit jag heller. Faktum är att jag ogillar dem så mycket att jag inte läser dem alls, därav bloggade jag bara om deckaren. ;) Men absolut finns det mycket dålig litteratur där ute, i alla genrer. Det är verkligen trist med böcker som är hafsverk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skrev nog inte ut det tydligt nog ovan, men jag tyckte inte heller att du verkligen avfärdade hela deckargenren i ditt originalinlägg, det var en ganska grov tolkning. Jag tycker framför allt att du hade helt rätt i analysen att deckargenren översvämmas av slarv just nu - jag tror det är en oundviklig effekt av kommersialiseringen av just deckare.

      Delete