Sunday, April 13, 2014

Brideshead revisited

Evelyn Waughs generationsroman från mellankrigstiden, Brideshead revisited, är en orgie i dekadens, anarki och överklassens lättja.

Den ende helt sympatiske karaktären i boken är en teddybjörn vid namn Aloysius. Alla övriga är anti-hjältar. De super, festar och bråkar om religion. Boken handlar om den unge Charles som träffar aristokratynglet Sebastian på universitetet. De blir goda vänner. Eller snarare - Charles blir som besatt av Sebastian. Senare i boken byter han föremål för sin förälskelse och inleder ett förhållande med Sebastians syster.

Samtliga familjer som beskrivs är fullständigt dysfunktionella. Ingen tänker långsiktigt och ingen tar något som helst ansvar för konsekvenserna av sina handlingar. En ganska frustrerande bok för ett kontrollfreak som jag själv, men en intressant och lite annorlunda skildring av en kaotisk tid i England.

5 comments:

  1. Jag tyckte om boken och serien också (när den visades någon gång på 80-90-talet med Jeremy Irons som Charles)- men maken till otrevliga karaktärer får man leta efter (som du säger). Man blir inte upplyft av att läsa men det är ändå en på många sätt "omistlig" roman, tycker jag.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Precis! Och en intressant balans mot dagens gulliga skildringar av typen Downton Abbey.

      Delete
  2. Jag såg tv-serien En förlorad värld när den sändes på 80-talet nån gång. Var helt såld på serien. Läste ett par Wambaugh efter det, minns att jag tyckte han var en förfärlig snobb men ganska underhållande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han skrev en jätterolig satir om mediabranschen, "Scoop". Den rekommenderar jag särskilt.

      Delete
  3. Cordelia som var med i Brideshed-serien gjorde ett inhopp i Downton häromveckan. Det var lite småkul. :) Rekommenderar annars Scoop som film med Sverre Anker Ousdal som norrmannen.

    ReplyDelete