Wednesday, April 16, 2014

Belgiska bibliotek och benbrott

Jag har bara varit på mitt lokala bibliotek en enda gång. Men det blev dramatiskt! Det här var vad som hände.

Efter att ha kollat runt i de små men fina lokalerna och noterat att det faktiskt fanns en liten hylla med böcker på tyska och en på engelska, går jag till utlåningsdisken. Det tar en del tid att fylla i alla papper för att få ett lånekort, på grund av viss språkförbistring mellan mig och bibliotekarien. 

Då kommer en kvinna inrusande. -Ni måste ringa på hjälp, monsieur! Säger hon till bibliotekarien. -Damen därute har skadat sig.

Bibliotekarien tittar ut genom fönstret, där på trappen sitter en äldre kvinna. Hon vinkar. Bibliotekarien säger: -Det är nog ingen fara.

Jag tittar lite noggrannare. Damens smalben är av på mitten så att benet har som ett tredje knä och foten är vriden nittio grader till höger i fel vinkel mot knät. Ett uppenbart allvarligt benbrott. Damen fortsätter vinka. Sannolikt i någon slags chocktillstånd. Jag påpekar för bibliotekarien att det visst är allvarligt. Kvinnan som larmade går ut och sätter sig bredvid tanten, som gjorde antydan till att vilja försöka resa på sig.

-Men jag kan inte göra något åt det där! Utbrister bibliotekarien med typisk belgisk problemlösningsförmåga.
-Ring en ambulans, föreslår jag.
-Vilket nummer är det? Undrar han.
-Prova 112, säger jag.

Han ringer. Larmcentralen frågar om adressen. Bibliotekarien vänder sig till mig. -De undrar var vi är! Säger han. Som om de bad om de hundra första decimalerna till pi. Jag ger honom informationsbroschyren jag just fått,där adressen till bibblan står.

Och nu är frågan: vad är oddsen för att den här killen kan hjälpa mig att hitta en bok av nobelpristagaren André Gide? Å ena sidan kanske hans dåliga krishanteringsförmåga kompenseras av enorm litteraturkännedom. Å andra sidan är han belgare. Hergé får ursäkta, mina erfarenheter av belgare och kundkontakter är inte av det jublande slaget.

The bets are on, kära läsare.

4 comments:

  1. Haha, vilken upplevelse ett helt vanligt biblioteksbesök kan bli! Tack för denna intressanta glimt av Belgien :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, kundservice är inte ett ord som finns i ordlistan här precis

      Delete
  2. Det biblioteksbesöket kommer du aldrig att glömma- men oj vilken valhänt och oföretagsam karl. Var han nykter? Man blir ju onekligen lite undrande. :-) Tur för den äldre damen att du fanns i närheten och jag hoppas att allt gick väl för henne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Många här i stan är lite oföretagsamma, jag vet inte hur det blivit så. Och det är stor skillnad på Flandern och Wallonien också...

      Delete