Tuesday, March 18, 2014

Utseendet är nästan allt

Lyran frågar efter snygga bokomslag i veckans tematrio.
Det första jag tänker på är naturligtvis Tintin, de är vansinnigt välgjorda. Och färggranna!

Detsamma kan sägas om bokkaramellerna av Jasper Fforde, med The Eyre affair som lysande inledning på en mycket galen metalitterär serie.

Sedan plockade jag en annan slags framsida, Juli Zehs Nullzeit. Det är en thriller om dykning och framsidan föreställer en korallformation gjord av händer. Otäck och mycket passande.

Slutligen måste jag inkludera den mest misslyckade framsidan jag har i hyllan också...
Men snälle Fredrik Steen, hur tänkte du här? Du har en bok full av trevliga bilder på dig själv med fina hundar, men som framsidesbild plockar du den där du ser ut som en wannabe-kaxig stureplansbrat med solbrillor? Låt mig säga så här: jag köpte boken trots, inte tack vare, framsidan.

16 comments:

  1. Tintin har snygga omslag, jag håller med! Och så passande tips från någon som befinner sig i Belgien! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är möjligt att de drar in mitt uppehållstillstånd om jag inte nämner Tintin på min blogg varje månad ;)

      Delete
  2. Omslagen till Tintin är alltid snygga. Och Nullzeit var läcker. Men hur tänkte hundcoachen egentligen, det omslaget lockar ju inte alls.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag vet! Jag antar att han tyckte han själv såg så cool ut på bilden.

      Delete
  3. Tintin-omslagen är jättefina! Jag gillar Asterix-omslagen också men det hör kanske inte hit ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, men Tintin smäller snäppet högre, de är så väldigt genomarbetade tycker jag

      Delete
  4. Juli Zehs böcker är snygga! Gillar också detta omslag till Nullzeit, en riktigt bra bok dessutom.

    ReplyDelete
  5. inte alltid författaren som väjer bilderna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sant! Men något slags veto borde hen väl kunna få över framsidesbilden?

      Delete
  6. Tintin har verkligen bra omslag och ger dessutom en härlig nostalgikick :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. De gör bokhyllan mycket gladare och färgrikare också

      Delete
  7. Verkligen snygga omslag! Jag velar ett tag om vem jag tycker är läckrast, för Tintin är ju alltid Tintin, och den i mitten ser oxå kul ut. Men trean är ändå min favorit, så läckert med händerna som bildar en korall! Jag har oxå med ett omslag som blev en besvikelse...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det var en smart illustration!

      Delete
  8. Tror inte jag har sett det omslaget på The Eyre Affair tidigare, men det var färgglatt och fint :)

    ReplyDelete
  9. Thursday Next böckerna är riktigt snygga. Alla utgåvor jag sett.

    ReplyDelete