Monday, March 3, 2014

Tematrio: reafynd

Lyran frågar om bokreafynd men eftersom mitt enda inköp på bokrean i år bestod av lakritsbaserat godis får jag väl berätta om andra särskilt intressanta fynd jag gjort det senaste året.

1. För ynka 4 euro köpte jag tre gamla Agatha Christie-titlar på loppmarknaden i Amsterdam i våras. Den mest udda av dem var Passenger to Frankfurt. Mystiska spioner, slott med hemliga gångar, Hitlers okände son och en mycket klurig härva med ledtrådar. Strålande underhållning!

2. På roliga second-hand-butiken i kvarteret plockade jag i höstas på måfå en hög romaner från hyllan märkt "belgiska författare". Som vanligt när jag försöker köpa böcker skrivna av belgare var förstås flera av dem inte alls skrivna av belgare (se även t.ex. här, här och här); så även fallet med Veronique Sels och den mycket märkliga brylépuddingsdystopin Bienvenue en Norlande. En skruvad historia om en stat som lyckats dra etikutbildningen av befolkningen ett snäpp längre. Eller kortare.

3. I somras när jag var på jakt efter Den blå rullgardinen hamnade jag på väldigt fina Ryös Antikvariat, Hantverkargatan, Stockholm. Inte kom jag hem med Von Krusenstjerna (men det är en annan historia), däremot med Knut Hamsuns Svält. Om någon skulle ha behövt lite mer brylépudding är det Hamsuns nedgångne slarvpelle till misslyckad journalist.

12 comments:

  1. Agatha Christie kan man inte få för många av!

    ReplyDelete
  2. Agatha Christie samlade jag på förut, hon var min inkörsport till deckare :)

    ReplyDelete
  3. Agatha Christie gillar jag mycket.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det är väl ingen slump att Christie och Shakespeare delar europeiska försäljningstoppen för alla tiders litteratur

      Delete
  4. Nu har jag publicerat ett inlägg. Tack för påminnelsen! Jag hittade två av dina böcker, fyll gärna på med fler (jag stressade lite för att kunna gå och lägga mig :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oj, inte ska du prioritera bloggen över sömn! Sova är viktigare.

      Delete
  5. Kul att leta böcker på loppis och antikvariat! Faktiskt roligare än bokrean, tycker jag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Billigare också, oftast. Men det blir ju gamla titlar istället för intressanta nya

      Delete
  6. Christie slukade jag som barn, hon och Ed McBain var de första deckarförfattare jag läste. Passenger to Frankfurt har jag inte läst. Undrar om den inte har fimatiserats.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag undrar det, hennes spionromaner är ju inte lika kända som deckarna? Fast intrigen är rafflande nog att fylla ett filmmanus, ingen tvekan om saken.

      Delete