Sunday, March 23, 2014

Sherlock Holmes äventyr

Jag läste ut hela novellsamlingen The adventures of Sherlock Holmes på min nya fina läsplatta Spindel.

Och tänkte, effektiv som jag är, att detta är ju spännande noveller, alltså anmäler jag dem till Mia Eggimans spänningsutmaning, så klockar jag in en titel där i mars också! Sluga jag.

För övrigt borde alla läsa Sherlock Holmes, de är roliga, kluriga och spännande. En lär sig massor om hattar och droskor. Och om de uppenbara farorna med illrött hår och styvfäder som jobbat som läkare i Indien. Alla novellerna är läsvärda, men näst efter En skandal i Böhmen är The Boscombe Valley mystery min klara favorit.

En ung man ses gå iväg längs en enslig stig, ett skrik hörs, den unge mannen kommer tillbaka med blod på händerna och strax därpå hittas det nymördade liket av hans elake far. Allt verkar solklart. Tills Sherlock Holmes kommer dit och med hjälp av en australiensisk dialekt, en grå kappa och en sten med gräs under löser fallet på en kafferast.

Så nu har jag tvingat mina vänner H och T att lova att vi tittar på Baker Street när vi har kompishelg i London om någon månad. Jag ska leta massor av ledtrådar.

3 comments:

  1. Har funderat på att köpa samlingen med honom. I somras skulle jag besöka museet som givetvis ligger på 221B Baker Street
    Tyvärr var det en timma kö med alla som inte orkade stå i kön till Madame Tussads en bit därifrån. Men dom har en kul sovenirshop bredvid som är värd ett besök.
    http://kajsalisasblogg.wordpress.com/2014/01/20/kajsalisa-ater-i-london-del-17/

    ReplyDelete
  2. Får lust att läsa Sherlock nu, tack :)

    ReplyDelete
  3. Finns en bra serie med Sherlock Holmes den har gått på tv och finns på netflix
    Mia

    ReplyDelete