Friday, March 7, 2014

Böcker som inte hör hemma hos mig

Annikas bokblogg vidarebefordrar Guardians fråga: Vilka böcker kommer INTE att få en plats i dina hyllor?

1) Någonting av författarna på den svarta listan. Det är en lång lista och den börjar så här: "Jan Guillou, Liza Marklund, Camilla Läckberg, Björn Ranelid...". Sedan följer (ytterligare) ett antal sexistiska dumgubbar och skräpförfattare. Det senaste årets tillägg toppas naturligtvis av David Grossman (curse you!).

2) Biografier om sportpersoner eller böcker om sport i största allmänhet. Nej, jag kommer inte att läsa boken om Zlatan. Jag gillar inte biografier, jag gillar inte fotboll, jag gillar inte divor.

3) Harlekinböcker, romantiska diktböcker och över huvud taget de flesta böcker som är antingen rosa på omslaget eller har orden "kärlek" eller "hjärta" i titeln.

4) Diethandböcker, särskilt inte av fördumningstypen "oseriös bantningstrend med kändis på omslaget".

5) Barnböcker som är för barn. (Däremot gärna barnböcker som också är för vuxna!)

Nu kan en ju lätt tro att detta betyder att jag har väldigt glest i mina bokhyllor. Icke! Kvalitetslitteraturen är fortfarande, tack och lov, rik nog att fylla mina hyllor till bristningsgränsen. Och lite till.

48 comments:

  1. Jag är själv ganska bredd i min smak, så jag har alla de där du nämner.
    Och jag har läst Zlatan.
    Mia

    ReplyDelete
  2. Jag undviker ungefär samma böcker som du gör. Biografier som skrivs av människor som ännu inte har "levt sina liv" tycker jag är fullständigt ointressanta (och idrottsstjärnebiografier ska vi bara inte tala om)- annars har jag inget emot biografier som sådana. (men jag har ju uppnått den så kallade biografiläsaråldern med råge :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ett otyg! Att skriva sin biografi mitt i livet, då är det ju ingen biografi utan blir bara en reklamkampanj för en själv och ens självupplevda fantastiskhet

      Delete
  3. Det är bra att man inte läser riktigt allt som skrivs listan över "vill ha" böcker är nog lång i alla fall och tur att vi alla är lite olika i smaken sen finns det så många böcker som ligger i olika gråzoner oxå,

    ReplyDelete
  4. Kanske jag borde fundera på en egen svart lista?

    ReplyDelete
  5. Så en rosa, romantisk bok skriven av Grossman där Zlatan blir kär i en kändis som försöker berätta för läsaren hur hon bantar - det är inget för dig??

    ReplyDelete
  6. Zlatan finns på min lista också. Och Ranelid är väl ingen favoritförfattare precis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, eftersom han faller inom samtliga svartlistekategorierna "sexistisk dumgubbe", "pretentiös babbelmakare" och "morotsgul tramsmaskin".

      Delete
  7. Haha. Jag gillar inte heller divor och är ointresserad av sport, men har faktiskt läst Zlatan. Gillade inte boken, men den är verkligen material för intressanta diskussioner. Ang 1 så är den intressanta frågan om man ska låta bli att läsa böcker av personer man inte gillar eller om man ska skilja på person och litterärt verk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Listan bygger på att de även skriver som krattor, kanske är det till och med så att jag ogillar personerna just FÖR att de är usla skribenter?

      Delete
  8. Jag har nog nånting av alla dina nej-böcker. Zlatan har jag läst och i bokhyllan ståtar Dikter om kärleken...och det finns säkert någon Marklund också på oläst-hyllan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du är lite mer generös och förlåtande än jag då :)

      Delete
  9. Av Guillou har jag en bok på hyllan, Ondskan, inget annat han skrivit har någonsin intresserat mig. De där dietböckerna undviker jag också, men det finns nog någon GI-kokbok i samlingen trots allt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ondskan är möjligen det som vore intressant av Guillou, men... nej. Min tid är för dyrbar.

      Delete
  10. Läser heller inte de du nämner i din första punkt och när folk hör att jag läser mycket så frågar de nästan alltid om jag läst någon av dem.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De är lysande exempel att använda för att förklara skillnaden mellan "kvantitet" och "kvalitet".

      Delete
  11. Egentligen är det emot mina principer att döma ut en hel genre eller en författare, men ibland kan man inte låta bli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är emot mina principer att inte döma ut en hel genre eller författare, men till nöds låter jag bli emellanåt ändå.

      Delete
  12. Gillar din svarta lista! Kommer heller aldrig att läsa Zlatan-boken. Lockar mig faktiskt inte det minsta, trots att "alla" sägs ha läst den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Någonstans ska man ju kanalisera sin ilska.

      Delete
  13. Det går säkert att fylla hyllor med betydligt fler gränser än så. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Antagligen, ja. Så mycket nördiga specialböcker som finns inom alla obskyra små genrer. Stickning, inte minst.

      Delete
  14. Gud! Grossman vill jag inte läsa igen och Zlatans bok vill jag inte ta upp!

    ReplyDelete
  15. Björn Ranelid och dietböcker kommer inte flytta in i min bokhylla heller.

    ReplyDelete
  16. Vad har du emot David Grossman? Hans böcker är fantastiska!

    Isabella

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skulle snarare säga "usla" men smaken är ju olika

      Delete
  17. biografier om intressanta personer är jättekul

    ReplyDelete
    Replies
    1. De kan i princip vara intressanta men 1) de ska vara välskrivna, 2) de ska vara skrivna i slutet, inte början av karriären och 3) de ska inte handla om folk som ägnar livet åt att springa efter en liten boll

      Delete
  18. Idrottsbiografier kommer nog inte till min bokhyllor heller :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. När jag har läst alla andra böcker, kanske...

      Delete
  19. Ranelid, Harlequinböcker och diethandböcker hamnar inte heller i min bokhylla.

    ReplyDelete
  20. Jag har en del sportböcker i hyllorna, eftersom jag har ridit och har haft en tennisperiod. Men det är undantag; annars är inte sportböcker är så välkomna hos mig. Dietböcker är definitivt inte välkomna hos mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. OK, det finns ju en del böcker som innehåller sport men som ändå är bra, Irvings "Änka i ett år"som handlar mycket om squash, till exempel. Men annars är jag mer inne på att idrott kan vara roligare att göra än att titta på/läsa om.

      Delete
  21. Allt det där finns i mina hyllor - utom Harlequin! Jag köpte en gång en låda böcker på auktion, som visade sig innehålla Harlequin, de enda böcker jag faktiskt slängt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är svårt att slänga böcker! Även de som är en total förolämpning av läsarens intellekt.

      Delete
  22. Du var strängare än jag, men visst skulle jag kunna utöka min lista lite nu (Ranelid, harlekin) när jag fått tips :)

    ReplyDelete
  23. Jo, jag kom också på fler kategorier (självhjälpsflum, tantsnusk, religiösa böcker) när jag kollade runt på alla andras svar!

    ReplyDelete
  24. Läckberg, usch! Men finns faktiskt i bokhyllan, kunde ju inte döma innan jag faktiskt testat. Men aldrig mer!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt det råkade jag också ut för. Brrr!

      Delete