Saturday, February 8, 2014

Varning för troll

Ni vet när folk säger "men det får man väl inte säga i det här landet längre".

Vad de egentligen säger är ju "men det får man väl inte säga OEMOTSAGD i det här landet längre".

För de kan ju säga vad tokigheter de vill, det är bara det att de inte kan räkna med att alla ska nicka och le. Eller att folk kommer kunna hålla sig ifrån att tänka "hoppsan, vad är det där för j*kla stolpskott?". Det är inte lätt att skilja på yttrandefrihet och rätten att alltid få medhåll från alla.

Men hur kom jag in på det här nu då, förlåt jag kom visst helt ifrån ämnet.

Det jag skulle nämna var att jag fick en kommentar hit till bloggen. Kommentarer är ju alltid roligt, tack alla ni som skriver här då och då! Det är mycket uppskattat.

Så här skrev till exempel Anonymous igår (jag tror det är en pseudonym men jag är inte helt säker):

"Man har infört ett förbud mot info om HBT till barn."

Ursäkta att jag redan avbryter, du glömde Q:et! Tänk på de stackars Qna, de kan bli ledsna om du glömmer dem så där. Men ja okej, det är inte lätt att hålla rätt på alfabetets alla bokstäver.

Min nya läsare Anonymous börjar här alltså med att redogöra för Putins anti-gay-lagar, det kan ju vara bra för i mitt ursprungsinlägg gick jag inte in så mycket på bakgrunden till problemen i Ryssland. Som Anonymous mycket riktigt säger så kallas det hela för en lag som ska hindra barn från att få del av viktig information. Dessutom pågår en serie mycket grova våldsbrott mot människor som inte blir kära i någon av det motsatta könet, men det går ju inte att nämna allt, jag förstår att Anonymous inte vill fylla upp hela kommentarsfältet. Hen fortsätter:

"I Sverige är vi noga md att lagstifta om det som inte är bra för barn."

Oj, nu var tryckfelsnisse visst framme igen! Men förlåt, nu avbröt jag en gång till. Kanske är det jag som avbryter för ofta för jag hänger inte riktigt med i Anonymous budskap här, men jag tror att hen berömmer att vi i Sverige har sett till att lagstifta så att alla slags par får bli föräldrar, till exempel. Och att i Sverige är diskriminering förbjuden och misshandel lagförs och bestraffas, till skillnad från i Ryssland. Och att HBTQ-ungdomar har rätt till professionellt bemötande i vården, massa bra initiativ som vi har tagit i Sverige. Tack Anonymous för påminnelsen om detta.

"Borde vi inte applådera ryssarnas lagstiftning istället i detta fall?"

Haha! Min nya vän Anonymous är verkligen en skojfrisk typ! För jag antar att detta är menat på ett jätteironiskt vis. Även om jag själv är lite långsam och inte än har fattat skämtet till hundra procent än, men jag är säker på att jag kommer skratta högt så snart poletten ramlar ner.

Men du, Anonymous, han Putin verkar inte ha så mycket humor han heller så jag tror det är bäst att vi låter bli att applådera för jag tror inte han kommer fatta att det är ironiskt menat.

Tack i alla fall för tipset.

2 comments:

  1. Hen har visst haft fullt upp! Men det kan man förstå, det är ett viktigt och engagerande tema :)

    ReplyDelete