Tuesday, February 18, 2014

Tematrio: HBTQ-lästips

Som av en händelse går nu även Lyrans tematrio på tema HBTQ-läsning...

Förutom resten av veckans tips kommer här tre oplanerade bonusar:

1) Karin Boye, Kris. Unga studenten Malin Forst förälskar sig i en väninna. Skolledning och föräldrar icke roade.

2) Jonas Gardell, Ett ufo gör entré. Hemsk, hemsk uppväxtskildring.

3) Sarah Waters, Ficktjuven. Om en ung fattig flicka i London på 1800-talet. Hon blir indragen som medhjälpare i en ondskefull plan för att komma över en stor summa pengar. Men vem lurar egentligen vem?

18 comments:

  1. Ficktjuven är mycket bra. Boye har jag inte läst sedan skolan, borde jag göra något åt.

    ReplyDelete
  2. Känner inte till någon av dina!

    ReplyDelete
  3. Jag har aldrig läst nåt av Boye. Borde nog göra det nån gång;).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon är fin, Boye. Om än lite väl spirituell ibland.

      Delete
  4. Replies
    1. Kul att du tycker det, då har du mycket att hämta från den här bloggen just för tillfället!

      Delete
  5. Ett Ufo gör entrè står bland mina olästa. Nu blev jag sugen på att ta upp den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hyllvärmare gör ju ingen glad, så go for it

      Delete
  6. Fick just ett annat Sarah Waters-tips från en annan blogg, så henne måste jag verkligen läsa. Ett UFO gör entré är mycket bra, tack för att du påminner om den. Kris har jag laddat ner från litteraturbanken, efter att nyligen ha läst Kallocain och Johanna Kolterjahns bok om Karin Boye.

    ReplyDelete
  7. Kris är den enda av dessa som jag inte har läst, men jag har tänkt att jag ska läsa den i år :) Både Sarah Waters och Jonas Gardell är favoriter hos mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Visst är de bra! :) Jag samlar ihop hela listan på alla hbtq-boktips som kommit under vinter-OS till en enda jättelista på söndag om du vill bidra med fler tips innan dess.

      Delete
  8. Tematrio också, vad kul! Jag ska försöka få ihop ytterligare några tips på temat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns fler än man kunde tro, ser jag på floden av tematriotips och vinter-OS-tips. Lååång sammanställning kommer på söndag.

      Delete