Thursday, February 20, 2014

Stjärnor utan svindel - chicklitt med en bi

Om du gillar chicklitt och kärleksromaner kan Louise Boije af Gennäs storsäljare Stjärnor utan svindel vara något för dig. Dessutom är den något så ovanligt som en roman med en bisexuell huvudperson.

Överklasskvinnan Sophie träffar vänsterradikala flatan Kaja, det slår (så småningom) gnistor och de inleder en relation. Men Sophie är fortfarande gift med en man. Som tycker det är lite coolt att hans fru har sex med en annan kvinna. Typiskt nog tar inte äktenskapet slut förrän det kommer fram att det har han också.

Boken är delvis självbiografisk och väldigt rar om än inte litterärt genial. Den gör stor poäng av kulturkrockarna på grund av klasskillnad och den skildrar väldigt fint hur Sophie i vuxen ålder blir helt överrumplad av sina känslor för en kvinna - och hur tafatt hon försöker lista ut hur hon ska klara sig i sängen med Kaja.

8 comments:

  1. Bra tips! Vilken grej det blev när den här kom ut, i mitten av nittiotalet någon gång, pga det självbiografiska. Jag hade tänkt ta med Stjärnor ... i min tematrio men nu blir det något av "Kaja" i stället ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har aldrig riktigt orkat med Lodalen, men å andra sidan har jag hört att just hennes självbiografi Tiger ska vara läsvärd så kanske jag ngn gång ger henne en chans till.

      Delete
    2. Hennes första böcker är "hembygdslitteratur" för mig, har gått som följetong i lokaltidningen bl a.

      Delete
  2. Okey jag har inte läst den men däremot Högre än himlar eller vad den heter, den är ju bra
    Mia

    ReplyDelete
  3. Den boken har helt och hållet gott min näsa förbi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är inte precis ny, den var väl stor ngn gång på 90-talet tror jag

      Delete