Sunday, February 16, 2014

Queera George i Femböckerna

Sannolikt fick väl George aldrig byta kön, varken juridiskt eller fysiskt, efter att Femgänget i Enid Blytons ungdomsdeckare växt upp.

Trots att en aldrig får veta hur det gick sen har George ändå gjort en stor insats som en ung hjälte som ifrågasätter sin givna könsidentitet. I en av världens mest lästa bokserier och det redan på 40- och 50-talet. Jag slukade Femböckerna när jag var liten och George och Tim var de självklara favoriterna.

Tyvärr är resten av huvudpersonerna enormt mycket mer könsrollsstereotypa. Men George, hen är fin!

2 comments:

  1. Men alltså, jag slukade Fem-böcker i lågstadiet och har inget minne av en queer George. Ska jag vara helt ärlig har jag förvisso inga minnen alls från böckerna utom att det var ett gäng barn och en hund vilka lösta mysterier, drack te och åt scones. Jag tror nästan att min egen faibless för te härstammar från denna tidiga anglofilindoktrinering! Nu måste jag ju låna en Fem-bok för att se hur du menar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. George som är född i en flickas kropp och som egentligen heter Georgina - men som vill vara en pojke och vill att alla ska kalla henne George! Som har en hund som heter Tim. Men det är ju det som är det fina med Femböckerna, att detta är så självklart att det inte måste problematiseras och analyseras.

      Delete