Sunday, February 2, 2014

Är du en mungo eller en Ferdinand?

Jag har en teori. Jag tror att det finns två grundläggande drivkrafter för läsning. Den ena är nyfikenhet, att få veta hur boken slutar. Den andra är identifikation, känslan av att vara där, i boken och trivas med det.

Den första, låt oss kalla den Rikki-tikki-tavi-mentaliteten, är den som driver en att läsa nya böcker.

Det andra, ska vi säga Tjuren Ferdinand-syndromet, är det som gör att vissa läser samma böcker om och om igen.

Jag har lite av båda men mycket Ferdinand, jag gillar det trygga i att ge mig in i böcker jag vet att jag älskar och att gotta ner mig i dem fast att jag vet precis hur de slutar.

Vilken typ är du?

1 comment:

  1. Det är klart man har drag av båda men mest är jag nog Rikki-tikki-tavisk.

    ReplyDelete