Thursday, January 23, 2014

Lästräning

Att sitta och veva på en motionscykel i gymmet måste vara världens tristaste träningsform. Tyckte jag, tills jag insåg att det är en av få gymsaker man kan göra med en bok framför näsan.

Jo, det är sant! En win-win-situation, för träningstiden går mycket fortare och man behöver inte välja mellan läsning och motion. När jag tränade för Vätternrundan för något år sedan cyklade jag mig igenom både Lotta Lotass Den svarta solen och Henryk Sienkiewicz Quo vadis.

Det gäller bara att välja en bok man inte är alltför rädd om, för det blir en del svettiga fingeravtryck...

4 comments:

  1. Jag har brukat lyssna på ljudbok, det ger inga fingeravtryck. MEN har upptäckt när det blir för bra och jag lyssnar för intensivt avtar trampandet.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ljudböcker är ännu bättre, dem kan man ju lyssna på även när man joggar eller tränar utomhus... Men jag har varit så dålig på att ladda hem såna så i lurarna blir det mest poddradio.

      Delete
  2. Jag har funderat på det där. Det funkar alltså! Kanske ska testa i eftermiddag med lite afrikanska noveller :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Funkar för mig iaf! Inte perfekt koncentration kanske eftersom man ibland får slänga ett öga på varvtal och klocka men en sida i taget och mycket roligare än att bara stirra på de svettiga människorna i resten av gymmet.

      Delete