Friday, January 24, 2014

Breda fötter och smala skor

Roald Dahl gjorde många geniala saker (penisorgien My uncle Oswald är inte en av dem) men det finns en sak jag inte vet riktigt hur jag ska förhålla mig till: diskussionen om kvinnoskor i Häxorna.

I Häxorna får vi veta att riktiga, snälla kvinnor har smala, nätta och spetsiga skor. Häxor däremot har breda fyrkantiga fötter utan tår. För att inte bli upptäckta tvingar de ändå in fötterna i små obekväma men moderna skoeländen.

Är detta en bra beskrivning på hur ALLA kvinnor egentligen tvingar in fötterna i för smala skor? (Fakta: det finns knappt någon västerländsk kvinna som i vuxen ålder inte har fötter som deformerats av skorna. Det går knappt att få tag på skor som inte skadar fötterna. Kolla själv åt vilket håll din stortå pekar och jämför med fotformen du hade som barn. En normal stortå pekar utåt, inte inåt när man går.)

Eller är det den otäcka idén om att kvinnofötter ska se ut som i reklamen, inte som de verkligen är byggda?

Jag sympatiserar i vilket fall med häxorna.

Och jag tycker att babiandemokrater och liknande ska passa sig noga för att prata om "andra kulturers" kvinnoförtryckande klädmoden innan vi har ett vettigt utbud i svenska skobutiker.

2 comments:

  1. Haha... Jag känner alldeles för många med breda fötter, inklusive mig själv.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ja... frågan är om man känner någon man INTE hört säga att de har så breda fötter att inga skor passar? Jag lutar åt att det inte är våra fötter som är ovanligt breda utan skorna som är onormalt smala.

      Delete