Tuesday, January 21, 2014

Bokprylar

Lyrans bokblogg skickar ut en temafråga och undrar om bokprylar vi har eller vill ha.

Jag brukar ju mest vilja ha själva böckerna, men så klurade jag lite till...

- I vårt hem finns ett mystiskt problem nämligen att bokhyllorna envisas med att krympa om nätterna. Bara en kort tid efter att vi har köpt en ny hylla trillar böckerna redan ut i orediga högar. Jag skulle behöva fler och större bokhyllor.

- På en buss nyligen såg jag någon som hade en sån där fiffig pytteliten läslampa som en sätter med en nypa i bokkanten, det såg väldigt praktiskt ut. Framför allt om den lampan skulle lösa problemet med att jag vill ha tänt och läsa "bara lite till" men den gula huliganens pappa vill sova.

- Och sen är det det där med läsplatta... Jag kan inte bestämma mig för om det är dags att prova eller ej. Jag misstänker att många av de gamla stofilförfattare jag läser inte alls finns digitaliserade än men visst vore det bra för ryggen att kunna packa ett par kilo lättare till varje resa. Samtidigt som pappersböckerna och jag inte alls är klara med varandra ännu.

Hur pass sålda är ni andra på era läsplattor?

6 comments:

  1. Jag håller med om läsplattan. Visst känns det smidigt för en resa, men jag gillar ju känslan av böcker... Och att sen se dem stå i bokhyllan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar överblicken man får över läshögen när den är fysisk, i papper. Lättare att minnas efteråt vad man läst också. Men samtidigt verkar e-böcker mycket mycket praktiskt. Hmmm...

      Delete
  2. Ja det där med att bokhyllorna krymper skriver jag under på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Du också! Måste vara ett konstruktionsfel alltså. ;)

      Delete
  3. Jag läser på min ipad och gillar det, såväl låneböcker från biblioteket och rec ex från förlag. Jag är inte heller klar med pappersböcker, men på resa och vid flytt uppskattar jag e-böcker extra mycket!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vid flytt - det är en mycket bra poäng!

      Delete