Thursday, January 16, 2014

Ålder och sophantering i Bergtagen

Om slow-food är bra för magen kanske slow-read är bra för hjärnan?

I så fall genomgår jag någon slags mirakelkur just nu, jag har nämligen fortfarande bara nått ca sidan 550 i Thomas Manns Bergtagen.

Men skam den som ger sig!

I läsningen har jag fastnat på vissa små detaljer. Detaljer som gör det mycket uppenbart att detta inte är en modern text. Här kommer tre exempel:
  • Förr i tiden bedömde man ålder annorlunda än nu. Enligt Thomas Mann är kvinnor gamla från ca 30-årsåldern (han är inte ensam, jmf de flesta författare från samma tid, t.ex. Agnes von Krusenstjerna, Elin Wägner...). En ung flicka som det är rimligt att ragga på är ca 16-17 år. Hupp! Barnarov, tänker jag, gamla tanten.
  • Sopsortering är inget för Thomas Mann. Huvudpersonen Hans Castorp slänger cigarrfimpar överallt i det idylliska alplandskapet.
  • Cigarrfimpar? Men karln är ju på ett sanatorium för folk med dödliga lungsjukdomar? Ja! För rökning var uppenbarligen inget problem förr i tiden. Kanske en delförklaring till att de intagna på tuberkulosanstalten Berghof dör som flugor. Det, och att de har en inomhustemperatur på ca sex grader plus.
 Mindre än hälften av tegelstenen kvar - fortsättning följer.

***
Kolla också in följande bloggar idag!
Bokmoster om en tysk litteraturmånad
Ingrids boktankar om Magdeburgs blodiga historia
Mimmimarie om preussiska prinsgemålen Wilhelmina Luise

2 comments:

  1. Mm, tror det är mycket bra för hjärnan!

    Mvh, en som har tegelstensår i år ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar tegelstenar (när de är bra) men detta är nog den långsammaste läsning jag gett mig på på många år. Språket är så oerhört sirligt och man kan inte skumläsa för då går hela poängen med boken (det fantastiska språket) förlorad. Jag hoppas i alla fall att en del supersnygg tyska sugs upp automatiskt under läsningens gång...

      Delete