Tuesday, December 10, 2013

Ukrainska demonstrationer

Någon tid efter den orangea revolutionen i Ukraina besökte den gula huliganens pappa och jag Kiev. Vi åt späck och drack kwas och tittade på Självständighetstorget där alla orangea flaggorna hade viftat. Väldigt trevligt.

Nu är Kiev-borna igång igen och demonstrerar för sin rätt att slippa styras från Moskva. Heja!

Jag har inte så många ukrainska boktips och ett av dem är vansinnigt opassande idag: Andrej Kurkovs fantastiska och absurda roman Döden och pingvinen. Opassande? Jo, för Kurkov startade sin karriär som tolk i KGB. Men boken är mycket bra. Om en man, en deprimerad pingvin och konsten att skriva nekrologer.

Det andra tipset är Marina Lewycka: En kort berättelse om traktorer på ukrainska. Rolig och lite knasig om en åldrande far som förälskar sig i en ukrainsk fuskblondin till döttrarnas stora förskräckelse.

6 comments:

  1. "Döden och pingvinen" gillade jag också- väldigt mycket. Den är onekligen speciell och absurd (men jag är mycket förtjust i absurt!).

    ReplyDelete
  2. Jag älskade En kort berättelse om traktorer på ukrainska.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har för mig att jag tyckte den var lite sorglig också men det är rätt länge sedan jag läste den nu

      Delete
  3. Bara titlarna på de böckerna får min fantasi att gå igång! intressant!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Knasiga titlar funkar som kattmynta på mig...

      Delete