Tuesday, December 31, 2013

Sammanfattning av 2013

Dags att summera läsåret 2013!

Jag läste 99 titlar under året, borde kanske ha klämt en hundrade men jag sysslar med Thomas Manns Bergtagen och den tar helt enkelt den tid den tar, det vill säga länge. Jag har läst mer i år än jag brukar. Det är helt och hållet bokbloggandets förtjänst - jag får så många intressanta boktips via andra bloggar och måste öka lästakten för att hinna med allt!

50 av de böcker jag läste under året skrevs av kvinnor och de flesta böcker jag läser är av svenska författare.


Jag läste 14 deckare och 20 som kan gå som feministlitteratur, de flesta tipsade via feministbiblioteket - kolla gärna där för bra idéer.

Det blev tio nobelpristagare men tre av dem hade jag läst förut så nu ligger jag efter i min plan att läsa alla nobelprisförfattare innan år 2018, får väl lägga på ett kol nästa år.

Mest läser jag på engelska, för det är lättast att få tag på, och på svenska för det är lättast att läsa. Ett par på tyska och franska blev det också.


Och så slutligen till det väsentliga:

Topp fem under 2013
1. Chimamanda Ngozie Adichie, Americanah
2. Alain Mabanckou, Imorgon fyller jag tjugo
3. Jasper Fforde, The Jane Eyre affair 
4. Philippe Claudel, Monsieur Linh och den lilla flickan
5. Margaret Atwood, Good bones

Och ett särskilt hedersomnämnande till Audrey Niffenegger för fantastiska lilla sagan Raven girl.

Botten fem under 2013
1. Ken Follett, Winter of the world
2. Hari Kunzru, Gods without men
3. Anatole France, Drottning gåsfot
4. Thomas Glavinic, Lisa
5. Arto Paasilinna, The year of the hare

Och ett särskilt vanhedersomnämnande av Rudolph Euckens värdelösa gubbsvammel Ethics and modern thought.

6 comments:

  1. Roligt att se att det är någon mer än jag som gör diagram av olika slag för att illustrera sin läsning.

    ReplyDelete
  2. Retsamt med 99 böcker, men så kan det vara. Du kunde inte läsa en Läckberg bara för att få ihop 100? Jag skojade bara, slå mig inte :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha! Nej så desperat är jag inte, jag tycker 99 är en fin och tillräckligt rund siffra

      Delete
  3. Jag hade inte läst någon av dina topp 5 eller botten 5 :)

    ReplyDelete
  4. Har inte läst någon av dina fem, jag heller.

    ReplyDelete
  5. Jag har heller inte läst några av dina, men två av dina topp fem står på att-läsa-listan: The Jane Eyre Affair och Americanah. Är särskilt sugen på Americanah :)

    ReplyDelete