Thursday, December 19, 2013

Im Westen nichts Neues

Jag nämnde häromsistens Väinö Linna och hans fantastiska skildring Okänd soldat. Men Linna är inte den ende som lyckats sätta ord på krigets elände, en annan otäck klassiker är Erich Maria Remarques På västfronten intet nytt. 

Remarque skrev den 1929 när han var i trettioårsåldern, han fortsatte sen att skriva fram till sjttiotalet.

På västfronten intet nytt berättar om hur de unga rekryterna gradvis blir mer och mer avtrubbade i de leriga, hopplösa skyttegravarna under första världskriget. En mycket realistisk skildring av människans försvarsmekanismer när allting är som värst. Läs den!

6 comments:

  1. Bra att du påminner om denna klassiker! Jag undrar om jag klarar den på tyska ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror nog det, det är ett rätt avskalat och rättframt språk. Med en hel del militärglosor förstås.

      Delete
  2. Den läste jag på gymnasiet och kommer fortfarande ihåg de ruggiga beskrivningarna på de soldater som fått i sig senapsgas. De hostade upp sina lungor, bit för bit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, helt förfärligt! Om alla hade läst denna bok skulle det vara färre krig i världen.

      Delete
  3. Jag har inte läst på tyska men väl på svenska. Den var också en av mina allra första vuxenböcker ( som håller i alla tider ) och "På västfronten intet nytt" är en av mina absoluta favoritböcker.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så roligt att jag prickade in just den då!

      Delete