Friday, December 13, 2013

Författarduos?

Annikas bokblogg frågar om våra favoriter bland författarpar. Först grubblade jag över om det finns överhuvudtaget NÅGON författarduo som jag skulle sätta bland favoriterna: Sjöwall/Wahlöö - nej, Hellström/Roslund - nej, den där Kepler har jag inte ens tänkt läsa...

MEN!

Sen kom jag på det. Det finns tre par som jag vill slå ett slag för (det gemensamma temat får ni upptäcka själva):

1) Frida och Oscar Hedlund, Mina bästa pinnar. En hunds memoarer. En alldeles underbar bok för alla som älskar hundar. Med foton! Min favoritanekdot: när skatteverket försöker kräva Frida på kvarskatt och vägrar ta argumentet "men hon är ju en hund" som en ursäkt, tills husse skickar tillbaka pappren med Fridas tassavtryck som underskrift och ärendet plötsligt försvinner.

2) Rita Mae och Sneaky Pie Brown, serien om Miss Murphy. En katt som är detektiv och som löser mord i en småstad i amerikanska södern. Första boken var toppen, de övriga maler på utan särskilt mycket nyheter men de handlar ändock om en katt som är detektiv, ergo: jag läser dem.

3) Mullehästen och Mullehästens matte. Ok, de skriver i bloggform men jag är säker på att det blir till en bok en dag. En så fantastisk blogg och fruktansvärt rolig och bra skriven. Kolla in den!

36 comments:

  1. En katt som detektiv... det låter ju som det bästa av två världar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur! They had me at hello, så att säga.

      Delete
  2. Mullebloggen är underbar :) hittade dit genom Fredrik Backmans blogg en gång i tiden.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Två trevliga bloggar att småfnissa över när man tar micropaus från jobbet...

      Delete
  3. Böcker med humor, härligt! Skrattar för sällan när jag läser ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det gäller att blanda sin läshög rätt så det inte bara blir sorgligt och allvarligt i läsningen...
      För ett gott skratt, se även Jasper Fforde!

      Delete
  4. Böcker om katter hamnar alltid långt upp på mina listor.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. I så fall har jag ett annat tips till dig: "The way of Muri" av Ilya Boyashov - jag vet inte om den kommit på svenska än!

      Delete
  5. Åh ja, "Mina bästa pinnar"- den bara älskade jag på sin tid. (Då hade jag ännu inte haft lyckan av att ha en egen hund. Kanske skulle jag läsa om för att le igenkännande åt både foton och trevlig text! )

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kvalitetslitteratur! Jag kanske ska ha högläsning ur den för Tassa i jul.

      Delete
  6. En katt som detektiv- bloggkatten insisterar att vi bör bekanta oss med böckerna genast!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snygga är de också: http://www.adlibris.com/se/bok/rest-in-pieces-9780553562392

      Delete
  7. Där fick jag nya tips, minsann. Katter gillar jag :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sneaky Pie skriver dessutom väldigt roliga små förord och efterord ur kattförfattarperspektiv.

      Delete
  8. Oj dina duosar har jag inte ens hört talas om :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. De kommer inte direkt från topplistorna, nej. Men mullebloggen är trevlig och lättläst, den kan du kolla in redan idag!

      Delete
  9. Hundboken låter ju riktigt rolig även för en icke-hundmänniska. Visst är det märkligt att just deckare ofta skrivs av duos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Deckare och ungdomsböcker, har jag kommit fram till efter dagens jerka

      Delete
  10. En katt som detektiv låter verkligen charmigt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. De har gulliga titlar också, "Murder she meowed" och "Rest in pieces" t.ex.

      Delete
  11. Den första låter ju verkligen som något för mig, älskar verkligen hundar! Kul tips :)

    ReplyDelete
  12. Spännande. Tre kombos som jag aldrig hört talas om!

    ReplyDelete
  13. Ingen jag kände igen så tack för tipsen :)

    ReplyDelete
  14. Alla dessa var okända för mig, så tack för tips :)

    ReplyDelete
  15. Replies
    1. Någon måste ju komma med ngt annat än Roslund/Hellström och Engelforstrilogin...

      Delete
  16. Låter som roliga böcker, nya författarduor för mig. Jag gillar att sticka emellan med feel good böcker ibland så tack för tipsen! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Feel-good kan verkligen behövas, så många deckare och thrillers som folk läser av veckans jerka att döma :)

      Delete
  17. Vad roligt med helt nya författarpar! Jag har inte sett någon av dessa någon annanstans.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man får dra sitt strå till stacken :)

      Delete
  18. Jag har inte läst nått av någon av de författare du nämner, så jag får helt enkelt lite på ditt ord! Och alla låter onekligen spännande för en djur(katt)älskare som mig!

    ReplyDelete