Monday, December 9, 2013

Ett piggsvins memoarer

Tidigare i år upptäckte jag den kongolesiske författaren Alain Mabanckou och underbara romanen Imorgon fyller jag tjugo. Nu har jag just läst ut en annan bok av Mabanckou: Ett piggsvins memoarer.

Ett piggsvin berättar sitt livs historia för ett baobabträd. Han är inget vanligt piggsvin utan ett magiskt djur, en slags skyddsande eller följeslagare till en ung man. Tillsammans har de sett till att ta hämnd på alla som varit elaka mot mannen... Och på en hel del andra också.

Det handlar om maktmissbruk och vidskepelse. Vad händer i ett samhälle där den som inte passar in kan anklagas för svart magi? Och vad händer med den som har tillgång till häxkonst och som missbrukar den, till slut i dumdristigt övermod?

Jag gillade inte den här boken lika mycket som Imorgon fyller jag tjugo. Kanske var det sättet den är skriven på (ingen enda punkt eller stor bokstav, jobbigt), kanske det övernaturliga temat, men Piggsvinet och jag klickade helt enkelt inte.

No comments:

Post a Comment