Wednesday, December 25, 2013

Borta med vinden, rad ett

"Scarlett O'Hara var inte vacker".

Det är första meningen i Borta med vinden och längre än så kom jag inte. Eller jo, jag läste väl två sidor till men jag tog inte in vad som stod där för jag var fortfarande fast i första meningen.

"Scarlett O'Hara var inte vacker". So what? Där har författaren satt utgångspunkten för hela boken: kvinnor skall vara vackra. För om de inte förväntades vara det skulle det väl vara onödigt att beskriva Scarlett på det sättet? Scarlett O'Hara var inte heller rörmokare, nötallergiker eller kleptoman men det sägs det inget om.

Jag tänkte att jag skulle ge Borta med vinden ett försök eftersom det är en klassiker, men efter den här dåliga starten tror jag faktiskt att den får ligga kvar oläst. Jag tror inte detta är en bok för mig.

No comments:

Post a Comment