Tuesday, November 5, 2013

Tre bra ungdomsböcker

Lyrans tematrio idag gäller ungdomsböcker. Här kommer mina tips:

William Golding, Flugornas herre är stark och viktig läsning. En klassiker, behöver väl knappast beskrivas i detalj. Barn i flock som försöker döda varandra på en öde ö.

Mitt andra tips är Jonas Hassen Khemiri, Ett öga rött. Förhoppningsvis empatibyggande.

Och så det största äventyret av dem alla: Sagan om ringen. Många snubblar på bokens början och tycker den är trist, knepet är att när en läser första gången ska en hoppa över den långa prologen med fakta om hober, den läses sist.

I övrigt tycker jag det är svårt att dra en gräns mellan vuxen- och ungdomsböcker, jag läste allt möjligt i tonåren och jag läser allt möjligt inklusive HarryP nu.

10 comments:

  1. Sagan om Ringen läste jag för ett antal år sedan. Älskar verkligen serien!

    ReplyDelete
  2. Håller med om att böcker inte behöver delas in i så tydliga åldersgrupper. Ett öga rött tyckte jag också mycket om!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Just "ungdom" är en klurig kategori, som varken hackat eller malet.

      Delete
  3. Gränsen mellan ungdomsböcker och "vuxenböcker" är hårfin, jag tycker inte man ska bry sig om den alls :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utmärkt, det rådet följer jag gärna

      Delete
  4. Håller med om den något tveksamma gränsdragningen, som om man inte kan tycka om böcker bara för att huvudpersonen har en annan ålder än en själv? Gillar din lista, även om jag bara sett Flugornas herre på film :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en ruggigt bra filmatisering, även om boken såklart är strået vassare och hemskare

      Delete
  5. Flugornas herre är en av mina favoritklassiker, så bra och starkt bok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och hemsk! Kanske kan gillas som halloweenläsning :)

      Delete