Friday, November 1, 2013

Trailers - för böcker?

Jag som inte kollar på reklamTV-kanaler har tydligen missat ett nytt fenomen i Sverige, nämligen boktrailers. Alltså som filmtrailers men för böcker. Jag ligger som vanligt flera år efter i utvecklingen och blev uppmärksammad på detta eftersom det är frågan i veckans bokbloggsjerka.

Det låter fruktansvärt meningslöst i mina öron*. Jag vill bygga mina egna bilder i huvudet, inte få dem inmatade redan innan jag läst boken.

Dessutom, om förlaget har råd att producera små filmer till bokens marknadsföring, varför har de då inte råd med riktiga översättningar längre? Eller är det just därför? Uselt prioriterat i så fall.


*Jag ber om ursäkt för att jag låter gnällig i andra fredagsjerkan i rad.

32 comments:

  1. Jag har heller inte sett dessa trailers av samma orsak som du men håller med om vad du skriver. Det skulle snarare förstöra än locka till en läsupplevelse. Undrar om det är samma basröst som pratar i bakgrunden som till varje filmtrailer.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kolla Bokmammans jerkasvar, hon hade länkar till ett par trailers! http://bokmamma.blogspot.se/2013/11/bokbloggsjerka-boktrailers.html

      Delete
  2. Replies
    1. Hittills verkar jerkasvaren rätt enhälliga...

      Delete
  3. Jag är egentligen ganska skeptisk också, men det är väl ett marknadsföringsknep som är i sin linda. Det kanske kan fungera som en bättre baksidestext till slut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tror jag kommer klara mig undan för det verkar som om det mest går trailers för polisdeckare och dem läser jag ändå vanligtvis inte.

      Delete
  4. Om jag ramlar någon som verkar intressant kan jag kolla, mest för att vissa faktiskt är snyggt gjorda :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men att filmen är snyggt gjord säger ju inte något om huruvida boken är välskriven?

      Delete
  5. Tyskarna har haft boktrailers i ett par år (så klart) men det gör varken till eller från för mig. Det känns lite som ett led i att göra böcker och litteratur ytligare, vad det nu ska vara bra för ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nya tider ;)
      Jag kollar inte heller tysk TV så jag har klarat mig undan.

      Delete
  6. Redan frälsta läsare verkar inte vara de mest mottagliga för boktrailers..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, nej vi är konservativa stofiler! :D

      Delete
  7. Verkar som de flesta känner samma sak, att det är ganska onödigt! Och det är min åsikt också :-P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Om man ser till hur mycket böcker vi bokbloggnördar tycks köpa på oss hela tiden kunde man tro att bokreklam inte alls behövs

      Delete
  8. I vanliga fall är jag ganska konservativ av mig, men i det här fallet kan jag se fördelar :).

    ReplyDelete
    Replies
    1. I vanliga fall är jag ganska liberalt sinnad men i det här fallet blev jag en gammal uv.

      Delete
  9. Jag har inte sett att det gått någon boktrailer på tv men däremot har jag stött på dem på nätet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jaha, där ser man, jag har verkligen noll koll. Jag ägnar uppenbarligen för mycket tid med näsan i en bok.

      Delete
  10. Har aldrig sett boktrailers på tv, men å andra sidan går jag ofta ifrån tv`n när det är reklam!!

    ReplyDelete
  11. Boktrailers går väl ändå vanligtvis inte på tv? De brukar snarare finnas i anslutning till Adlibris, Bokus, på författarnas bloggar och hemsidor...

    Dessutom har de jag tittat på väldigt sällan berättarröster, utan text och fungerar som en förlängning av baksidetexten. De fall då det är berättarröster, brukar det vara författaren själv som gör det, så nej, ingen generisk basröst där inte ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Där ser man vilken superkoll jag har :)
      Men jag kommer nog ändå fortsätta förlita mig på baksidestexten + tips från folk jag litar på.

      Delete
  12. Jag avskyr all reklam och ofta vägrar jag köpa något bara för att det görs reklam för det :) Ja, jag vet att jag är motvalls :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, det känner jag igen mig i. Tur att vissa är lite motvalls så inte reklamfirmorna får helt fritt spelfält.

      Delete
  13. Den enda boktrailer jag sett (innan idag då) var i ett inlägg hos en bokbloggare. Är ju ett ganska konstigt sätta att göra reklam om man måste leta upp den själv :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Frågan är om de verkligen får valuta för pengarna det kostar att producera klippet?

      Delete
  14. Fattar inte poängen med dem heller.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Någon smart snubbe/snubba på reklamavdelningen hade en "snilleblixt" under en brainstorming. Hurra.

      Delete
  15. När det kommer reklam på tv så läser jag;). Men där sa du nåt - hur kan de ha råd att producera filmer? Hmm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Någon måste ju ha räknat på hur många fler böcker som säljs tack vare filmen - men att döma av bokbloggssvaren idag har de räknat fel ;)

      Delete
  16. Jag har aldrig sett en boktrailer på reklamTV och vi ser rätt mycket på sådana kanaler. Vet inte var de förekommer riktigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. På internet tydligen, har jag nu fått lära mig.

      Delete