Wednesday, November 27, 2013

Tjänstekvinnans berättelse

Tjänstekvinnans berättelse av Margaret Atwood är en efter-apokalypsen-dystopi med feministisk udd.

I en inte alltför avlägsen framtid har USA blivit en fundamentalistisk kristen diktatur. Kvinnor tvingas kläs i heltäckande slöjor och statens kontroll - och utrensning av oliktänkande - är total. Men trots att staten hatar sex måste något göras åt de låga födelsetalen. Lösning: statligt ägda avelskvinnor som indoktrineras och torteras till att acceptera ett liv inom den tveksamma industrigrenen barnproduktion.

Den här otäcka boken är desto mer otäck eftersom den är så välskriven. Handlingen är fruktansvärd i sig, men när den berättas med sådan skärpa blir det hela mycket värre.

Ju mer Atwood jag läser desto mer Atwood vill jag läsa.

6 comments:

  1. Jag läste den i somras och jag älskade den också. Så oerhört otäck bok!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fruktansvärd! Men så bra skriven!

      Delete
  2. Atwood är en stor favorit, den här är ju fantastiskt bra! Får bli omläsning snart känner jag.

    ReplyDelete
  3. Det låter som en bok jag måste sätta på min att-läsa-lista!

    ReplyDelete
  4. Den är väldigt, väldigt bra och väldigt, väldigt ruggig. Tar mig friheten att bifoga min blogg om samma bok för ett par år sedan, om du är intresserad :-)
    Det förenklade livet
    (Hittade hit via Bokblogssjerkan.)

    ReplyDelete