Monday, November 25, 2013

Tematrio: den tog priset

Lyran frågar efter tips på böcker som vunnit pris.

Här kommer mina tre favoriter bland vinnarna av Augustpriset:

  1. Majgull Axelsson, Aprilhäxan. Trots eller tack vare en del övernaturliga inslag är denna krönika över kvinnliga öden en stor, stor berättelse. Samt, långt före sin tid, ett starkt argument mot svältkurer. Utmärkt läsning utom möjligen för nojiga gravida.
  2. Carl Johan Vallgren, Den vidunderliga kärlekens historia. Nu när jag tänker efter är detta märkligt nog till viss del en spegling av Aprilhäxan. Så lustigt att jag aldrig tänkt på det innan. Undrar om det var med flit av Vallgren?
  3. Bengt Ohlsson, Gregorius. En sån där metalitterär klassikerpåbyggnad. Ohlsson skriver Söderbergs Doktor Glas ur den snuskige pastorns perspektiv och byter ut hjälte/bov-uppdelningen på kuppen. Bra gjort, tyckte jag.

12 comments:

  1. Har bara läst Aprilhäxan men Vallgrens är jag lite nyfiken på!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trots min helt intetsägande beskrivning ovan alltså! :)

      Delete
  2. Aprilhäxan är verkligen en bok som kryper in under skinnet på en. Jag tyckte det var rejält obehaglig och väldigt bra. Jag har även läst Den vidunderliga kärlekens historia. Tänkte inte på någraparalleller till Aprilhäxan, men får vl ta och läsa någon av böckerna igen snart.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kanske är långsökt men båda har en huvudperson som har särskilda krafter och handikapp och som påverkar människorna omkring dem.

      Delete
  3. Aprilhäxan ska jag ta och kolla upp. Tack för tipset!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon har skrivit mycket annat bra också, hon Axelsson.

      Delete
  4. Den enda jag läst är Aprilhäxan och den har jag också med i min trio!

    ReplyDelete
  5. Majgull Axelsson har jag inte läst något av, men jag är bra sugen :)

    ReplyDelete
  6. Gillar både den första och siste av dina tre, men Den evinnerlige... tyckte jag inte om alls. Så lika läsare och ändå så olika :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är då för väl, tänk vad lite vi skulle ha att diskutera om alla tyckte lika!

      Delete