Saturday, November 30, 2013

Dagens kram och dito käftsmäll

Annikas bokblogg är tillbaka med en ny snyggare stil och med en ny fredagsfråga. Nämligen: vilken karaktär/författare vill du ge en kram och vem vill du ge en käftsmäll?

Ja du Annika, med mitt humör ligger smällarna närmre till hands än kramarna (har jag nämnt att jag inte gillar David Grossman, curse him?). Listan på karaktärer och författare jag vill ta i örat är längre än giraffens halsduk.

Så jag tänker bara nämna Darius Kopp, huvudperson i boken jag läser just nu: en barnslig, puckad person av typen "pojke som aldrig växte upp och blev man", dvs en av alla dessa horder av vuxna män som parasiterar på sin flickvän såsom en kombinerad mamma och hushållerska. Vansinnigt irriterande. Boken heter Der einzige Mann auf dem Kontinent och är skriven av Terézia Mora, årets vinnare av Tyska bokpriset. Låt oss hoppas att den snart kommer igång med någon vettig handling.

Kramen får gå till Thursday Next, min nya favoritdetektiv. Hon kan behöva den, slutet på Lost in a good book var inte helt betryggande.

20 comments:

  1. Låter som om du har ungefär samma humör som jag :)

    ReplyDelete
  2. Thursday Next har jag i alla fall läst om, visserligen bara en bok, men den var riktigt bra.

    ReplyDelete
  3. Har inte läst om någon av de karaktärerna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då bör du kolla upp Jasper Fforde, det är en höjdare för boknördar. Jag skrattar så jag gråter av de böckerna.

      Delete
  4. Nya böcker för mig. Blir mer lockad av kram-boken förstås. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Helt rätt, Mora är jag inte så imponerad av ännu (men om det tvärvänder lovar jag en recension med en värdig ursäkt)

      Delete
  5. Jag känner inte till dessa böcker. Gillar ditt uttryck med giraffens halsduk :)

    ReplyDelete
  6. Här var det ingen jag kände till!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kanske inga storsäljare, nej. Jag vet inte ens om Mora finns översatt till svenska (men efter tyska bokpriset blir hon nog det, om inte annat).

      Delete
  7. Vad kul att kunna läsa på tyska! Jag hoppas att jag en dag kan utvidga vyerna till läsning på originalspråket spanska och inte enbart engelska :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det gör framför allt att en får fler böcker att välja bland, det är ju så lite av den europeiska litteraturen som översätts till svenska.

      Delete
  8. Känner inte till Darius Kopp men han låter som en herre som förtjänar en liten smäll.

    ReplyDelete
  9. Helt lost här, känner inte till någon av de karaktärer du väljer, men jag har fullt förtroende för dit omdöme!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Slå upp Jasper Fforde hos valfri internetbokhandel (utom Bokus), det lönar sig.

      Delete
  10. Jag känner inte till någon av dessa, men det är härligt med folk som har lite temperament och humör ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vilken positiv och trevlig inställning du har, det gillar jag! :)

      Delete