Wednesday, November 13, 2013

Bokslukarens bekännelser: mindre puder, mer prosa

Kanske är det dumt att klaga på för lite lästid (se förra veckans bokbloggsjerka) när en faktiskt ändå hinner läsa så mycket som jag gör.

Så hur tusan lyckas jag processa så mycket litteratur per år? En väldigt bra fråga, jag fattar det inte själv. Ett par tankar:

1) För att jag måste. Jag kan inte sova om jag inte läst åtminstonde en halv sida, läsningen gör att jag slutar älta saker som hänt under dagen och hindrar mig från att grubbla över vad som ska göras imorgon.

2) Genom att jag läser väldigt snabbt. Och det kan jag för att jag läser så mycket. Ju mer en läser desto lättare blir det att läsa. Det är precis som med fysisk träning.

3) Enorma mängder tid frigjordes när vi slutade ha TV hemma. Och då trodde jag redan innan att jag bara tittade lite på den. Jag saknar den aldrig.

4) Och så är det ju det där med könsrollerna. Om en skulle gå med på allt trams som en förväntas lägga tid på eller ta huvudansvaret för enbart för att en är kvinna skulle det fasen aldrig bli någon egentid över. Lite mindre tid åt onödigheter som ett välfönat hår ger lite mer tid åt väsentligheter som att läsa Sagan om ringen för tolfte gången. Lite damm kan en gott ha i hörnen om det betyder att det istället finns tid att stifta bekantskap med Jeanette Winterson och Margaret Atwood. Att leva i en ojämställd relation? Det skulle jag aldrig hinna.

4 comments:

  1. Håller med dig om att TV n är en tidstjuv. Jag tittar nu bara på play och DVD.boxar och direktsänd sport. Det frigör mycket tid, sedan har vi ett jämställt hushåll också. Det är en förutsättning för att man ska kunna läsa 180 per år...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så många hinner jag ändå inte, men jag håller helt med om resonemanget.

      Delete
  2. Instämmer i samtliga punkter. Fast ändå hinner jag inte upp i dina summor men är rätt glad ändå över att läsningen har tagit fart det senaste året. Förmodligen mycket tack vare alla fantastiska lästips alla bloggar ger.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, bokbloggandet och bloggläsandet har gett bra motivation!

      Delete