Wednesday, October 9, 2013

Vampyrfritt i Vernes vetenskapshyllning

Om den hedervärda föreningen Vetenskap och Folkbildning skulle välja en litterär frontfigur hoppas jag de skulle ta Jules Verne. En god förebild, en sann vetenskapsnörd och en strålande författare.

Många av Vernes böcker läste jag om och om igen under hela min ungdom: Jorden runt på 80 dagar, En världsomsegling under havet, Den hemlighetsfulla ön... De är underbara äventyrsromaner allihop!

Nyligen trillade jag över en Verne-roman jag aldrig sett förut, Le chateau des Carpathes, "Slottet i Karpaterna". Mitt i Transylvanien står en fallfärdig borgruin, där händer märkliga saker om nätterna. Två män tar sig dit för att undersöka men slås tillbaka av osynliga, övernaturliga krafter... Dessutom dör en underskön operasångerska under märkliga omständigheter och vad ligger egentligen i graven med hennes namn?

Det är som upplagt för en klassisk vampyrsaga, men detta är Jules Verne. Han har en mycket stiligare upplösning på äventyret. Kanske inte lika oväntat för oss som för publiken på artonhundratalet. Men ändå.

No comments:

Post a Comment