Tuesday, October 29, 2013

Tematrio: tre rysliga rysare

Lyrans bokblogg ber om tips på tre rysliga berättelser lagom till Allhelgona. Själv har hon redan lagt beslag på litteraturhistoriens tre rysarklassiker: Dracula, Frankenstein och Dr Jekyll och Mr Hyde.

Då lägger jag till följande tre tips till listan:

Svanen ur novellsamlingen Den underbara historien om Henry Sugar av Roald Dahl. En otäck, otäck liten skräcknovell om mobbing och grymma, sadistiska pojkstreck som folk ser mellan fingrarna med eftersom "boys will be boys". Fruktansvärt!

Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. En underbar vampyrskräckis med den lilla twisten att det inte är vampyren som är den läskiga i den här sagan. Jag sträckläste den och blev fast. Eli for president.

Levande begraven, Edgar Allan Poes skräcknovell från 1844. Poe hade mani på det där med levande begravda, det är ett återkommande tema. Vilket inte gör det mindre läskigt.

10 comments:

  1. Poe är verkligen bra. Jag måste nog läsa om hans noveller snart, därför att det var bra länge sedan.

    ReplyDelete
  2. Låt den rätte komma in är jag så glad att jag läste, trots att jag inte gillar vampyrer. Men precis som du skriver, det är inte vampyrerna som är det läskiga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en luring! Det är ju inte en vampyrbok utan en skräckis om mobbing och sexuella övergrepp på barn. Vampyren bara råkar vara där också.

      Delete
  3. Tyckte också om Låt den rätte komma in :) Roald Dahs skräckisar läste jag för en evighet sen, trodde att de skulle vara lika roliga som hans barnböcker, hade fel...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nej, det är en annan nivå på skräck.. även om barnböckerna också har en hel del rätt råa element. Häxorna som ångkokar bort mormors tumme och den otäcka rektorn i Matilda som svingar barn i flätorna så de flyger över skolgården...

      Delete
  4. Roald Dahl novellen låter ruggigt otäck och hemsk, tar med mig den som tips.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men se till att ha något uppiggande att läsa efteråt så du inte drömmer mardrömmar! ;)

      Delete
  5. Usch... Levande begravda... Poe är inget för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nja, kanske inget att läsa precis innan man ska somna?

      Delete