Friday, October 11, 2013

Karaktärer jag känner igen mig i

På fredagar ställer Annikas bokblogg kluriga frågor och veckans undring är: vad finns det för bokkaraktärer jag känner igen mig i?

Nå, jag lever mig in i de allra flesta karaktärer jag läser, mer eller mindre och lite beroende på hur välskrivna de är. Och det finns massor med karaktärer en gärna skulle vilja vara som. Men det var ju inte frågan.

Det finns ingen som skrivit en bok om precis just mig, men det finns mycket jag identifierar mig i hos Barbara Havers i Elizabeth Georges deckare med Thomas Lynley i den andra huvudrollen.

Barbara har ett stökigt hem, äter mycket kakor och hon har svårt att få tiden att räcka till. Men framför allt har hon inget som helst till övers för femininitetskrav och allt utseenderelaterat trams som kvinnor förväntas underordna sig och slösa tid på. När Barbara står handfallen inför nya hemska chefens krav på fin frisyr och snygg kjol, då är jag till hundra procent i henne.

32 comments:

  1. Mitt svar blev två olika karaktärer, och den ena av dem (Ella) resonerar på precis samma sätt som Barbara tycks göra!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har inte läst Glappet, men så bra att det finns fler litterära hjältar som inte faller för utseendenormerna!

      Delete
  2. Håller med om att det finns fler som jag vill vara som snarare än vad jag är, iofs lika mång som jag Inte skulle vilja vara som också så jag kanske ska vara nöjd ändå ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och så måste man plötsligt fundera ut hur man själv är, inte helt lätt.

      Delete
  3. Jag gör också sådär att jag lever mig in i många karaktärer väldigt mycket, så att skriva en lista med karaktärer som jag skulle vilja vara som, är lättare än att hitta några som påminner om mig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ofta känner man väl igen sig i ett drag här och ett drag där men sällan i en hel karaktär - och gjorde man det vore det nog rätt kusligt.

      Delete
  4. Barbara Havers är ett kul svar. En skön karaktär.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon är vad som gör Lynley-böckerna läsvärda! Tycker jag.

      Delete
  5. Det var en klurig fråga den här veckan. Jag har inte lyckats skriva ett svar riktigt än för jag måste fundera lite mer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, det var svårt. Man måste nysta i en massa existensiella frågor som "vem är jag" och sen att hitta en litterär matchning... men kul utmaning!

      Delete
  6. Jag har förmodligen tolkat Havers helt fel, men jag tål henne inte :) Eller så är det för att hon är för lik mig. Jag kan inte säga helt säkert...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Smaken är som baken! Själv tycker jag inte alls om Thomas Lynley.

      Delete
  7. Barbara Havers är en sådan där karaktär som jag är lite kluven till :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon har många sidor, helt klart, och jag identifierar inte m alla (t ex inte med rökningen eller att hon ska vara så lojal med Lynley). Men hon känns mänsklig o därför kan jag känna igen mig i delar av henne!

      Delete
  8. Aj det var ett tag sedan jag läste en bok av henne, såg även tv- serien. Men kommer inte ihåg så mycket, minnet är bra men kort.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lika bra det, skulle man minnas allt skulle väl huvudet spricka

      Delete
  9. Javisst ja, Barbara Havers fanns ju också..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det bästa med jerkorna är aha-upplevelserna!

      Delete
  10. Havers tänkte jag ju på när jag först läste om jerkan, sedan hann jag glömma av henne tills det var dags att skriva... Men känner igen mig en del i henne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu är bara frågan: var hittar man en sån där 12-årig Khadiyya som går och handlar åt en?

      Delete
  11. Tänkte också på Havers faktiskt men fullt så illa är det ändå inte ställt här hemma, varken på kost- eller klädfronten ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och så är det ju det där med alla lik på hennes jobb, tur man inte har allt gemensamt med Barbara

      Delete
  12. Just de punkter du tar upp om Havers - stökigt hem, får aldrig tiden att räcka till - kan jag känna igen mig i, jag också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Såna där hem ur veckotidningar, finns de verkligen på riktigt?

      Delete
  13. Jag gillar Barbara Havers men känner inte igen mig i henne, annat än att hemmet är lite rörigt för det mesta. Men det är ju viktigare att läsa än att städa ;)

    ReplyDelete
  14. Jag hittar nog ingen karaktär jag känner igen mig i helt och fullt, men det är kul att hitta delar som känns bekanta. Och Barbara Havers fanns med på min lista...

    ReplyDelete