Friday, October 25, 2013

Halloweenläsning

Annikas bokblogg skickar som vanligt ut en fredagsfråga, nämligen: blir det någon halloween-läsning?

Nej.

Jag läser inte storhelgsorienterat och jag har inget till övers för det amerikaniserade halloween, jag tycker mycket bättre om den värdiga och fina allhelgonahelgen.

Och så vill jag påpeka att ingendera infaller förrän nästa vecka/helg.

Men med det sagt så håller jag faktiskt på med en skräckis, nämligen Thomas Glavinic: Lisa. En man är på flykt från en massmördare. Hittills är jag inte särskilt imponerad.

23 comments:

  1. Jag håller med till 100% om Halloween, så synd att Allhelgona försvinner i det kommersialiserade och importerade.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jag gillar det lågmälda, det är väl därför jag blev boknörd.

      Delete
  2. Replies
    1. Jag också! Usch vad gnällig jag lät i dagens blogginlägg, passar på att be om ursäkt för detta.

      Delete
  3. Jag tror jag ignorerade lite Halloween frågan eftersom jag vill läsa läskiga böcker på hösten när det blir mörkt och kallt och man får tända ljus och göra en brasa. Vi firar inte heller Halloween utan tänder ljus på gravarna och myser med nära och kära i stället.

    ReplyDelete
  4. Jag ändrade åsikt om Halloween när jag bodde i USA, där var det något riktigt. Men den svenska varianten är en lite underlig hybrid. Men jag är svag för att göra pumplyktor ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag är svag för pumpapaj, det måste jag ändå erkänna. Jag tror det är allt pyntet jag blir knäpp på, samma lika med juldekorationerna i november, då blir jag också gnällig

      Delete
  5. Halloween är en "helg" som inte finns i Sverige, enligt mig. Jag firar bara Alla helgon... Läskiga böcker läser jag gärna året runt, men helst under den mörka årstiden :)

    ReplyDelete
  6. Jag firar aldrig heller Halloween, och när det kommer till läsning så väljer jag helt inte skräck. Har dock lagt fram några böcker som verkar lite spännande som jag skall läsa den närmaste månaden om jag har tid!

    ReplyDelete
  7. Halloween är väl inte mycket till högtid i sverige men även om jag inte är en festare själv så tycker jag alltid det är roligt med en ursäkt att spöka ut sig :)

    ReplyDelete
  8. Då vill jag passa på att påpeka att Halloween infaller på torsdag eftersom det alltid är den 31 oktober, oavsett veckodag. Att man sedan felaktigt har klumpat ihop det med Allahelgona i Sverige är en annan sak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sant, mycket sant, de är inte på samma dag.

      Delete
  9. Halloween är lite av en skördefest för mig. Gillar både prydnadspumpor och soppa. Och här har vi höstlov nästa vecka vilket väl innebär både Allhelgona och Halloween.

    ReplyDelete
  10. Jag firar inte heller Halloween, har aldrig gjort det vad jag kan minnas. Så har ingen inplanerad läsning för just det :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är mycket att läsa ändå, utan att läsa enligt kalendern dessutom!

      Delete
  11. Jag läser heller inte storhelgsorienterat. Visst kan det hända att jag undviker julberättelser på sommaren, men det är inte något jag måste läsa vid jul...

    ReplyDelete
  12. Håller verkligen med ang. halloween, fattar inte vad vi ska med detta amerikanska jippo till, verkligen synd att alla helgon har hamnat i skymundan.

    ReplyDelete