Monday, October 28, 2013

En analys av finanskrisen

För att förstå vad som egentligen händer i den internationella skuldkrisen har jag bjudit in två experter till bloggen: Bendix Grünlich och Bjartur Jónsson. Kanske kan de reda ut hur finanskrisen borde lösas.

- Vad säger du, Bendix, du är ju tysk affärsman. Vad anser du om de stora stödlånen till Grekland?

- Alltså, min livsfilosofi är att det viktigaste är att det finns pengar. Låna på, säger jag! Lite glada dagar ska man väl ha, eller hur? Hehe.

- Men finns det inte risk för en eskalerande kris om man bara matar in mer pengar?

- Äsch! Man kan ju alltid gifta till sig lite mer kosing, hehe. Jag tycker Grekland kunde låna lite mer och så betala lånen med de lånade pengarna, och sen om skattmasen knackar på, då är det bara att gå till pappa Buddenbrook och be honom ordna saken. Hehe!

- Ja, fast en dag tar väl tålamodet och pengarna slut och det blir skilsmässa och bankrutt, som du ju har erfarenhet av...

- Nå, det är sånt som händer. Det får en räkna med. Bara man fått hummer och konjak innan! Hehe! Du, kan jag få en tia till bussen hem, va?

- Vad säger då du Bjartur om detta, borde Grekland få utökade krediter?

- Nej! Aldrig låna. Kan själv.

- Fast hur ska de då kunna få fart på ekonomin?

- Hellre dö! Bra karl reder sig.

- Men du minns väl hur det gick med ditt eget småbruk därhemma på Island. Fåren dog, barnen dog, frun dog... Hade det inte varit bättre att ta emot ett litet lån för att få stället på fötter och ekonomiskt lönsamt igen?

- Nej! Aldrig låna. Satans skitfår.

- Där tackar jag våra finansexperter Bendix och Bjartur. Nästa vecka diskuterar vi klimathotet med en expertpanel bestående av Willy Wonka, Tom Bombadill och majorskan på Ekeby. Lyssna gärna igen då, och hej så länge.

No comments:

Post a Comment