Saturday, October 5, 2013

Det är Bokus fel att Benjamin inte får någon doppresent idag

Låt oss säga att du bor i ett land med två stora konkurrerande nätbokhandlar. Låt oss kalla dem Aldibris och Bukos.

På kort tid beställer du ett bokpaket från vardera. Det blir problem med båda.

Paketet från Aldibris hamnar fel för att du har gjort fel. Du ber om hjälp, de svarar omedelbart och vänligt och de löser ditt problem.

Paketet från Bukos hamnar fel för att de har gjort fel. De skickar paketet någon helt annanstans än de lovade på hemsidan när du beställde. På det nya uthämtningsstället, en bra bit bort, kan man bara hämta ut saker om man har ytterst flexibla arbetstider, det har inte du. Du ber om hjälp, de skickar ett dåligt formulerat automatsvar och lovar att svara inom 24 timmar. Det gör de inte. Tre och ett halvt dygn efter att hjälpfrågan skickades kommer svaret att det visserligen är ditt fel som inte förstått att de kan tänkas skicka paketen även till andra ställen än utlovat men att de i sin oändliga godhet kan tänka sig att dra tillbaka köpet och dessutom låta bli att tvinga dig betala straffavgift på 150kr för kalaset. Att fixa så du faktiskt får tag i böckerna är naturligtvis uteslutet.

Vilken näthandel kommer du köpa av i framtiden?

Just det, Bokus, förlåt Bukos. Om man inte har monopol på marknaden kan det vara smart att satsa på kundservicen. Samt korrekt information på hemsidan.

Benjamin, du kommer att få din doppresent i efterskott istället, jag ska bara tatuera in "kom ihåg: aldrig mer handla på Bokus" på handryggen först.

(Bokus har också vänligheten att i sitt kundsvar skicka med en länk till en sida där man kan berätta för dem huruvida man var nöjd med svaret. Fast länken funkar inte.)

2 comments:

  1. Jag gav upp bokus för rätt länge sen därav länkar jag enbart till adlibris från min blogg. Sen finns säkert andra bra sidor också men gillar man nått håller man kvar i det.

    ReplyDelete