Monday, October 7, 2013

Americanah: en framtida nobelpristagare

Chimamanda Ngozi Adichie skriver bra, det konstaterade jag ju redan när jag slukade Lila hibiskus och En halv gul sol. Men det är nästan så jag tycker att nyaste Americanah är ännu större.

Det är en annan typ av bok än de tidigare och den är jobbig eftersom den inte handlar om ett avlägset Nigeria utan om oss själva. Dig och mig och varenda en vi möter på stan. Med en kärlekssaga som ram skriver Adichie om hudfärg och ras och rasism och hon gör det sjujävla bra och tvingar en därför att tänka efter. Med massor av humor och skarpa observationer.

Dessutom lär jag mig massor om hår. Om varför Michelle Obamas frisyr är politik och om skillnaderna mellan olika slags afrofrillor.

Adichie ska ha ett nobelpris i framtiden, så är det bara.

3 comments:

  1. Tror du hon får redan på torsdag? För då vill jag hinna börja på En halv gul sol innan dess! ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tveksamt, jag tror hon är alldeles för ung!

      Delete
    2. Bra, då har jag några år till på mig :)

      Delete