Friday, September 27, 2013

Var läser jag ifrån?

Det skulle man väl kunna säga är frågan i veckans bokbloggsjerka. Alltså: varifrån kommer de flesta författarna jag läser?

Jag försöker läsa ganska blandat, men det är klart att det anglosaxiska - brittiskt och amerikanskt - tar stor plats, helt enkelt för att de har så enormt stor marknadsandel i våra bokhandlar. Mycket svenskt blir det också. Samt tyskt och franskt.
Så här ser listan ut hittills i år - men ännu finns lite tid kvar! Och i läshögen bland annat Norge, Marocko och Indien.

36 comments:

  1. Jag skulle vilja hitta lite fler favoriter från nya länder, tror jag måste lite upp lite nytt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns en hel del bra, det är bara att de ofta drunknar i floden av översatta böcker från USA! :)

      Delete
    2. sv; Jo jag har programmet Book collector är så skönt att använda sig av ISBN nummret när man för in böckerna däremot måste jag lära mig mer och föra in från vilka länder böckerna är från.

      Delete
    3. Hm... låter väldigt intressant, får nog ta och kolla upp det programmet!

      Delete
  2. Ja Tyskland och Frankrike har jag också listat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt, så det blir lite blandat ändå! Och flera av våra nordiska grannar har jag sett hos andra i jerkan i veckan.

      Delete
  3. Ja. Sverige, England och Usa kommer nog att toppa de flestas listor :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Synd, egentligen, att det ska vara så smalspårigt i bokaffärerna.

      Delete
  4. Jag får nog göra en liknande tabell framåt nyår när jag summerar året som gått :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja!! Det är ju så roligt med bokstatistik! Ooops, nördvarning.

      Delete
  5. Ja, trevlig statistik! Jag blir lite avis på de fina diagrammet!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är ett vanligt excel-diagram, ser nog mer avancerat ut än det är :)

      Delete
  6. Ännu en statistiker! Kul att presentera läsvanor på detta sätt.

    ReplyDelete
  7. Du har helt rätt att utbudet i våra bokhandlar styr och då blir det lätt den anglosaxiska världen som dominerar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det hjälper förstås att inte alltid vara beroende av översättningar, annars hade jag aldrig klockat in så många franska författare.

      Delete
  8. Vad roligt att då se en tabell på det :)

    ReplyDelete
  9. Snyggt diagram! Och kul att se från vilka länder ens läsning kommer! Jag har också Sverige och de anglosaxiska böckerna i topp.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir ju väldigt lätt så. Så mycket jobb man måste lägga ner för att hitta och få tag i de andra författarna. Fast biblioteken brukar vara hjälpsamma förstås.

      Delete
  10. Det känns lite som att de flesta bokbloggare är överens, i stort sett :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, det var väldigt samstämmigt idag!

      Delete
  11. Skulle gärna läsa mer tyskt och franskt, tänker jag när jag ser dina staplar... Får tänka mer på det när jag spanar boktips.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Go for it!

      Och både http://bokmoster.blogspot.be/ och http://ingridsboktankar.blogspot.se/ brukar ha bra tips på tyska böcker om du är intresserad. Det finns massor med pärlor därute!

      Delete
  12. Ganska mycket tyskt och franskt - ser trevligt ut :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det har varit ett bra läs-år! Lite av den geografiska spridningen har jag förstås feministbiblioteket.se och världsutmaningen där att tacka för.

      Delete
  13. Wow, vilken bra koll du har. Tyska, franska och övriga nordiska länder vill jag läsa mer utav.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det hjälper kanske lite att jag bor utomlands och har lättare att komma över tysk- och franskspråkig litteratur.

      Delete
  14. Snyggt med stapeldiagram. Krigiztan blir jag väldigt nyfiken på!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Chingiz Aïtmatov, den var bra tyckte jag! http://sannasbokhylla.blogspot.se/2013/09/kirgisisk-karlekshistoria-jamilia.html

      Delete
  15. Sverige, USA och Storbritannien var i toppen hos mig med, skulle vilja bli bättre på att läsa från andra länder det är jag dålig på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte så lätt att hitta annat, våra bokaffärer innehåller ju till ca 99% böcker från dessa tre länder. Men biblioteken brukar ha mer blandat utbud!

      Delete
  16. USA, Sverige och Storbritannien är nog störst hos mig, följt av Kina och Japan därefter. Jag har försökt vidga mina vyer, men en hinner ju inte läsa allting :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kina och Japan, vad roligt! Jag läser ju en hel del Murakami, men annars är det nog lite magert på Asienfronten.

      Delete
  17. Ohh, jag behöver hitta ett sätt att göra statistik av mina böcker!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Statistik är alltid skoj! Jag använder bara vanligt spreadsheet.

      Delete