Monday, September 2, 2013

Tre minnesvärda tegelstenar

Lyrans bokblogg ber denna vecka om tips på tre minnesvärda tegelstenar. Sagan om ringen gills inte, den är inte en tegelsten utan en precis lagom lång nostalgitripp. Här kommer iställer tre helt andra förslag:

Anna Karenina av Lev Tolstoy är en favorit - jag gillar de ryska arton- och nittonhundratalsförfattarna. Jag tycker om språket och de mänskliga människorna som inte alltid är rationella - tvärtom. Jag tyckte Anna Karenina var både rolig och intressant, även om man hade önskat ett annat slut. Det handlar om en olyckligt gift kvinna som skaffar en älskare, och sedan drabbar det konservativa samhället henne med full kraft. Men det handlar också om ett brett persongalleri med olika karaktärer som vandrar ut och in i varandras liv, och med detaljerade och vackra skildringar av vardagslivet i dåtidens Ryssland.

1Q84 av Haruki Murakami har jag nämnt förut och kommer att nämna igen. En magisk bok! Jag var uppriktigt besviken när den tog slut efter bara 900 sidor. Det handlar om en man och en kvinna som av olika skäl möts i en slags parallellvärld. Hon är yrkesmördare, han är lektör och aspirerande författare som dras in i en härva med en mycket speciell sjuttonårig författardebutant. 1Q84 är både en thriller, en kärlekssaga och ett slags modernt fantasyepos. Bör icke missas.

Och sedan är det han den där Ken Follett. Mycket går att säga om Follett, till exempel att någon borde upplysa honom om hur kvinnors underliv inte fungerar. Och om att man faktiskt kan skriva även tjocka böcker utan sexistiska stereotyper. Men ändå - han är bra på komplicerade intriger i historiska romaner, det får man ge honom. Jag började på hans senaste trilogiprojekt som ska täcka hela västvärldens nittonhundratalshistoria (!!!): Fall of Giants kom redan för ett par år sedan, Winter of the World är del två som jag just skaffat i pocket och som väntar i läshögen. Man följer människor i Ryssland, Tyskland, Frankrike, USA och Storbritannien medan krigen avlöser varandra och länders och människors öden länkas samman. Intressant!

19 comments:

  1. Vi valde Murakami båda två. Han har skrivit ett gäng bra tegelstenar.

    ReplyDelete
  2. Har inte läst någon av dessa, men även jag valde Follett fast andra böcker!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han har ju varit produktiv, den gode Follett.

      Delete
  3. Jag gillar också Murakami, men har inte läst just den du nämner. Håller med om att Anna Karenina är underbar! Tack för tipsen!

    ReplyDelete
  4. Murakami har jag inte läst något av än men Follett letade sig in på min lista också, om än en annan serie. Anna Karenina var jag inte så förtjust i själv, hade gärna fått vara hälften så lång, har problem med långa harranger som sedan även karaktärerna definierar som intetsägande.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då har du en skoj författare att upptäcka! "Kafka on the shore" är en rätt lätt inledning till Murakami. Eller novellsamlingen "En elefant försvinner".

      Delete
  5. Murakami lät intressant. Sagan om ringen fick vara med på min trio, inte så himla länge sedan (strax före filmerna) jag upptäckte den att jag blir nostalgisk :)

    ReplyDelete
  6. Har faktiskt inte läst någon av dessa, får jag erkänna. Men tack för lästips!

    ReplyDelete
  7. Anna Karenina är den enda jag läst här, men den jag läste var uppdelad i tre böcker, tror jag :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Murakamis finns nog också uppdelad i flera böcker men jag läste tegelstensversionerna så jag tycker det gills.

      Delete
  8. Har sett Murakamis bok flera gånger och varit lite nyfiken men aldrig riktigt kollat närmre. Kanske är något jag ska kolla in då! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det tycker jag! Låt inte omfånget avskräcka dig, den är läsvärd hela vägen igenom.

      Delete
  9. Gillade också 1Q84 mycket. Murakami är en favorit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Han har en ny på gång som väl borde kunna komma i svensk översättning inom hyfsad framtid?

      Delete
  10. Inte läst någon av dem, men tvåan och trean är jag nyfiken på!

    ReplyDelete