Sunday, September 15, 2013

Oceanien: En ängel vid mitt bord

Janet Frame var en av Nya Zeelands största författare: född på tjugotalet, hon dog för snart tio år sedan. Hennes självbiografi An angel at my table är ruggigt ledsam men också intressant läsning.

Frame växer upp som en extremt blyg flicka i ett mycket fattigt hem. Under hela högstadietiden är hennes enda klädesplagg en skoluniform som hon bär varje dag, även helgerna, och trots att hon egentligen snart växer ur den. Hon har svårt att umgås med andra människor och efter ett självmordsförsök under studenttiden blir hon intagen på mentalsjukhus. Hon får felaktigt diagnosen schizofreni, blir omyndigförklarad och undgår med nöd och näppe att tvångslobotomeras - hon räddas av att en av hennes novellsamlingar vinner ett nationellt pris, varpå lobotomin avstyrs. Frame klarar sig trots allt ut i världen, tack vare skrivandet. Hon får till slut upprättelse genom en undersökning av kompetenta läkare i London som slår fast att den enda sjukdom eller skada hon har är den som orsakats av elchockterapin på tidigare psyksjukhuset. Jag tänker på Sylvia Plaths Glaskupan med liknande skildringar av psykiatrin på femtiotalet.

Det är en tjock biografi och inte särskilt upplyftande läsning. Bitvis är det lite segt och bitvis blir man frustrerad på denna unga kvinna som låter sig köras med av den ena självgoda mannen efter den andra. Men inställningen till litteratur är fin och inspirerande, liksom skildringen av Nya Zeeland och fattiga kvinnors kamp för liv och värdighet där under trettio- och fyrtiotalet. Det påminner lite om Moa Martinssons böcker med liknande berättelser ur svensk dåtid.

Därmed har jag läst en bok från varje världsdel och klarat Feministbrudens bokbloggsutmaning. Tack för knuffen, utan den hade jag nog varken läst Isabel Allende eller Janet Frame!

4 comments:

  1. Låter som en bok för mig, men tjocka böcker avskräcker lite. Håller på med ett tegelstensprojekt just nu och det är segt minst sagt.

    ReplyDelete
  2. Och tack för att du deltog! Hela syftet är ju att bredda läsningen rent geografiskt, så det var roligt att jag kunde bidra till det :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, jättekul idé och skoj att få haka på! Det kanske blir fler utmaningar framöver någon gång också.

      Om du vill låna Frame så ska jag nog kunna skicka hem den till Sverige med ngn partist på Brysselbesök, bara säg till.

      Delete
    2. Jag tror att jag startar med något mindre mastigt av henne om sådant finns :)

      Delete