Thursday, September 5, 2013

Juli Zeh, för den med starka nerver

Juli Zeh blev känd utanför Tyskland med romanen Corpus Delicti från 2009 om en dystopisk framtidsvärld där storebror staten kontrollerar i detalj hur människor sköter sin kropp och hälsa. En satir över tidens diet- och träningsmanier. Den har jag inte än läst.

Däremot har jag läst hennes senaste roman, Nullzeit ("nolltid", det syftar på en dykteknisk term. Jag tror inte boken kommit i svensk översättning än). Det är en psykologisk thriller med många vändningar. Ett kändispar kommer till en paradisö för att ta privatlektioner i dykning. Snart är dykinstruktören och paret insnärjt i en märklig svartsjuketriangel där någon försöker mörda någon annan och alla skuldbelägger varandra. Men vems berättelse är den sanna sanningen? En otäck historia som skulle kunna bli en alldeles förskräckligt läskig film.

Dessutom är det lättläst, en klar och tydlig prosa som aldrig sätter krokben för själva berättelsen. Juli Zeh skulle jag gärna läsa mer av.

6 comments:

  1. Nullzeit vill jag absolut läsa! Har tidigare klarat av just Corpus Delicti och fick mersmak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt! Jag sneglar också på en annan krimi-thriller hon skrivit, "Schilf", och så "Corpus Delicti" förstås.

      Delete
  2. Nullzeit skriver jag genast upp. Jag har också läst "Corpus Delicti" och den var minsann otäck den med- tack för ditt tips!

    ReplyDelete
  3. Har hört om henne och vill läsa! Läste du på tyska? Om den är lättläst kanske det skulle kunna vara ett alternativ för mig.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tyckte den kändes rätt lättläst på tyska, kanske för att det var mycket handling och inte så mycket beskrivningar eller filosofiska utvikningar - men hon skriver också väldigt direkt och utan krångel.

      Delete