Friday, September 20, 2013

Fristående eller bokserie, det är frågan

Fredag och bokbloggsjerka! Veckans fråga är: fristående böcker eller bokserie?

Fördelen med fristående böcker är att man behöver inte vänta på nästa del, de är en helhet i sig själv och det blir ett alldeles lagom långt åtagande att ta sig an dem. Det är handlingen, intrigen som är det viktiga.

Fördelen med bokserier är att man får en hel värld man känner igen sig i och där man träffar gamla bekanta.

Men det är få bokserier som verkligen håller hela vägen igenom. Nu talar jag inte om genomtänkta trilogier där handlingen följer en plan genom alla böckerna (eller de sju Harry-böckerna för den delen) utan om serier som tickar på utan stopp, och där karaktärerna och miljön blivit viktigare än intrigen. Jag har tidigare skrivit om den alltmer urvattnade kvalitén i t.ex. Damernas detektivbyrå eller i kattdeckarna och drakfantasyn som jag blivit hjälplöst beroende av.

Å andra sidan lär jag mig inte av mina misstag och när jag hittar en ny, färgglad bokserie fastnar jag igen. Den här gången är det knäppa Jasper Fforde som jag trillat dit på. Han skriver ett slags boknördarnas svar på Liftarens guide till galaxen.

Men hallå, det är faktiskt svårt att hålla ffingrarna från en fförfattare som har en alldeles egen helgalen ffestival till sin ära varje år...

28 comments:

  1. Damernas detektivbyrå är ett bra exempel på varför jag inte gillar serier.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och ändå kan man inte riktigt slita sig... det är väl ungefär samma mekanism som med såpoperor och tv-serier.

      Delete
  2. Ja de mjölkar verkligen ur många serier!! Sen är ju väntan rätt jobbig. Men underbart med de serier man verkligen älskar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. De börjar ju ofta väldigt bra! Och sedan tar idéerna gradvis slut för författaren....

      Delete
  3. Replies
    1. Go for it! Det var det roligaste jag läst hittills i år.

      Delete
  4. Det finns rätt många serier som blivit urvattnade och som jag i alla fall gett upp...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är bara så svårt att ge upp dem! Fast att man borde gjort det för länge sen.

      Delete
  5. Jag tycker inte heller om serier som blir urvattnade. Mitt exempel på detta är Grottbjörnens folk och dess efterföljare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läste de första "Grottbjörnens folk" i tonåren och de var ju inte ens särskilt bra då så jag tror jag lämnar de nyare delarna åt dagens tonåringar...

      Delete
  6. Jag gillar serier speciellt när man är lite trött, då är det bra att känna igen sig. Lasarettet är en ny serie av Karin Wahlberg som handlar om några läkare och sjukskötersker på 1950 talet.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sant, sant, det är väl därför man glor på tv-serier också.
      Oj, det lät ju intressant och lite ovanligt, kul tips!

      Delete
  7. Särskilt "mellanböckerna" i serierna brukar tappa kvalité men ibland verkar det som att författarna inte kan skiljas åt från sin "kassako" och bara låter serierna ticka på i all oändlighet. Fast jag tycker om serier, vissa serier och i lagom dos.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och det lönar sig ju uppenbarligen för dem eftersom lättlurade bokomaner som jag fortsätter köpa bok efter bok långt efter det att de slutade ha ngt innehåll.

      Delete
  8. Ja, ordet fristående tänkte jag inte på! Brukar istället säga, böcker som inte ingår i en serie eller nåt liknade! Blir trött på mig själv ibland;). Vissa serier blir verkligen urvattnade att jag slutar läsa. Men damernas detektivbyrå är jag beroende av och kan inte sluta köpa bok efter bok;).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Då är vi två... men de är ju snygga i hyllan också.

      Delete
  9. Ja visst är det så att det känns som att återse kära bekanta när man återvänder till en serie som man läst många böcker av... Det gillar jag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är vilosamt på något sätt. Och man kan ju inte läsa toppenböcker varje dag.

      Delete
  10. Jag lyckades hitta Jasper Ffordes första bok om Thursday Next, men resten verkar inte gå att få tag i, på svenska då. I alla fall så blev det många skratt med den boken :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kan nog stämma, jag har bara sett den första på svenska. Hoppas resten av serien håller samma klass!

      Delete
  11. Jag tror en garanti för att en serie ska hålla vägen ut är att författaren redan från början har klart för sig hur många böcker det ska bli, och sedan inte övertalas att skriva ytterligare en bok. Då tror jag att den har klart för sig vad som ska hända och det inte blir urvattnat.

    ReplyDelete
  12. Jag är både och men det här med att vänta på nästa del kan bli lite frustrerande. Serien om Harry Hole är verkligen en storfavorit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag menade Harry Potter... Nesbös böcker tycker jag är för mycket sexistiskt skitsnack och för lite intressant intrig :)

      Delete
  13. Håller med om att många serier kan kännas lite meningslösa och utdragna.. Det viktigaste är nog att författaren har en tydlig plan med varje del, och inte bara första och sista, typ :)

    ReplyDelete
  14. Ja, det är viktigt att författaren till en serie har bra uppslag till alla böcker och inte bara skriver för profitens skull. (*bitter*)

    ReplyDelete