Wednesday, September 11, 2013

Fiktiva bokklubben om Jasper Fforde

Den fiktiva bokklubben träffades hemma hos mig för att diskutera Jasper Ffordes The Eyre Affair. Det är alltid så trevligt med bokklubbar och jag gillade verkligen boken vi just har läst.

Jane Marple kom som vanligt först och jag satte henne i soffan med ett glas sherry medan jag gjorde färdigt maten. Strax därefter ringde Hermione Granger på. Hon tog en snabb titt in i vardagsrummet men studsade genast tillbaka ut till mig i köket, där hon väste: "varför måste vi bjuda med tanten, hon är en sån j***a besserwisser och nu har hon tagit upp sin stickning igen!" Hermione är lite stingslig med Jane, hon gillade inte att få tekniktips för de virkade husalvsmössorna. De är båda rätt starka på besserwisserfronten, de där två.

Som tur var dröjde det inte länge innan Muminmamman också anlände och lättade upp den tryckta stämningen. "Ledsen att jag är sen", pustade hon på sin sjungande finlandssvenska, "jag kunde inte hitta min handväska och vet ni, jag har såna problem i knäna nu för tiden".

Väl ute i glasverandan började vi prata om boken vi läst. Muminmamman utbrast: "Nå, det var det bästa jag läst sedan Tove gav ut sin sista novellsamling. Vilken underbar, galen bok för oss boknördar. Jag skrattade så att taket föll in i sovrummet (men jag har länge tyckt att det behövdes mer ljus där)". Jag själv kunde bara hålla med. Hermione visade sig som vanligt på styva linan: "Lite väl uppenbart tycker jag, med alla litterära anspelningar. Jag menar, en pub som heter the Raven på Morgue Road, hur uppenbar får man vara..." Jane tittade skarpt på Hermione över glasögonkanten men höll tyst.

The Eyre Affair handlar om ett parallellt universum där böcker är i centrum för det mesta. Litteraturdetektiven Thursday Next jagar en mycket ond superskurk som har kidnappat Jane Eyre ur originalmanuskriptet. Och utan Jane Eyre blir den romanen inte mycket att ha!

Vi pratade en hel del om hur roligt det är med parallellvärldar och den lockande tanken på att verkligen kunna gå ut och in i romaner. Muminmamman läste högt ur avsnittet när Mr Rochesters hund Pilot lyckligt springer och hämtar en pinne som Thursday kastar - i vanliga fall får han bara springa sin vanliga runda längs stigen varje gång någon läser de sidorna. En underbar beskrivning.

Och sedan gick Hermione igång med en lång diskussion om huruvida boken är en utopi eller dystopi - är det verkligen en fri stat där litteraturpolisen haffar dem som feltolkar Shakespeare? Varpå Jane utbrast med sin vänaste tantröst: "Kära du, du påminner mig så mycket om unga fröken Carter som jobbade i fiskaffären hemma i St Mary Mead. Jag minns precis hur..." Jag var tvungen att råka spilla ut hallonsaft över halva bordet för att hindra Jane från att berätta hur Hermione liknade fiskaffärsbiträdet.

Sedan var Muminmamman tvungen att gå för Mumintrollet sms:ade att Lilla My hade satt eld på bastun. Jane ringde på färdtjänst, men Hermione och jag satt kvar i soffan och åt chips till sent in på natten.

No comments:

Post a Comment