Tuesday, August 20, 2013

Tematrio: sommarläsning

Lyrans bokblogg undrar vilka av sommarens lästa böcker som varit bäst.

En liten prisutdelning alltså.

På tredje plats - tamtaradam: Death comes to Pemberley av P. D. James. En rolig deckare skickligt byggd på Jane Austens Stolthet och fördom.

På andra plats: Agnes von Krusenstjerna, serien om Fröknarna von Pahlen. En mysig och tankeväckande skildring av de två unga kvinnorna Petra och Agnes, i en svidande isärplockning av dåtidens stränga sexualmoral och relationskonventioner. Jättefin! Recension kommer när jag läst klart hela serien.

Och vinnaren är: Pennskaftet av Elin Wägner. För att den var mycket intressant men framför allt förskräckligt rapp och rolig. Om ett yrväder till flicka som sätter baroner och osnutna stockholmsgrabbar på plats med svensk litteraturhistorias vassaste tunga.

17 comments:

  1. Jag har inte ens hört talas om dina tre.
    sv: haha ja jag var tvungen att finta för att få med mina sommar favoriter. Har läst så mycket bra på senaste!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Förutom "Death comes to Pemberley" så är det ju ganska gamla titlar, inget som det surras om just nu precis. Men gamla godingar är toppen sommarläsning tycker jag!

      Delete
  2. Jag har inte läst någon av dina,,rackarns..
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag hade inte läst någon av dina tre heller! :)

      Delete
  3. Death comes to Pemberly skulle jag väldigt gärna läsa :) Deckare i Jane Austen-miljö verkar perfekt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den kommer som mini-tv-serie från BBC under vintern, enligt uppgift. Hoppas SVT tar in den!

      Delete
  4. Pennskaftet låter väldigt intressant :) Tack för tips!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mycket läsvärd - rolig och skarp.

      Delete
  5. P.D. James bok vill jag läsa. Trevligt att den kommer som tv-serie. Och Wägners bok låter väldigt intressant. Jag har bara läst om Elin Wägner, inget av henne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Norrtullsligan" tyckte jag var sådär bara, men "Pennskaftet" är en höjdare.

      Delete
  6. Har inte läst någon av dessa... Jag får kolla upp dem :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Värda att titta på - tycker jag i alla fall!

      Delete
  7. Pennskaftet låter intressant.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lättläst och ganska kort dessutom!

      Delete
  8. Har skrivit upp PD James. Den här trion har ökat på min TBR ganska rejält nu... ett kärt bekymmer :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Men vilken tur att du inte behöver oroa dig för att läshögen ska ta slut! :D

      Delete
  9. Känner till alla men har inte läst dem. P. D. James brukar vara bra!

    ReplyDelete