Friday, August 23, 2013

Karaktärer med passande namn

Annika frågar i fredagens bokbloggsjerka om karaktärer som har synnerligen passande namn.

Klassisk litteratur har ofta karaktärer med talande namn. Titta t.ex. på Jane Austen: Mr Wickham (dålig kille), Mr Knightley (bra kille), o.s.v. Ofta subtilt men tydligt för dåtidens läsekrets, som fick en vink om vilka som var bovar och vilka som var hjältar.

Charles Dickens har också ett par strålande exempel på karaktärsnamn, t.ex. Mr Choakumchild (elak skollärare) eller förstås Ebenezer Scrooge i A christmas carroll.

I nyare litteratur tycker jag Harry Potter-serien har många geniala namn: bara smaka på Salazar Slytherin. Ingen tvekan om vilket hans favoritdjur måste vara!

*tillägg i efterhand: skolboksexemplet är förstås Henry Fieldings Tom Jones med den gode Mr Allworthy och de två skollärarna, hårdhänte Mr Thwackum och fyrkantige Mr Square. Klockrent exempel på typisk namnsättning i bildningsromaner från denna tid.

30 comments:

  1. Efter att jag postat mitt inlägg började jag tänka på Harry Potter! Austen var ju verkligen klockrena exempel.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det finns massor fler i klassikerna, men jag orkade inte göra ngn djupdykning nu på morgonen. Kanske får återkomma med fler någon annan gång!

      Delete
  2. Mr Knightley - honom borde man ju ha kommit på, verkligen klockrent namn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klassikerna är smäckfulla av sådana här små finurlingar!

      Delete
  3. Vilka bra exempel du gav! Det var så länge sen jag läste Austen men hon har verkligen lyckats med många namn.

    ReplyDelete
  4. Toppenexempel riktigt klurigt faktiskt.
    Mia

    ReplyDelete
  5. Austens karaktärer och deras namn är bra. Även jag kom att tänka på Harry Potter och hans vänner.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barn- och ungdomsböcker har väl ofta det här övertydliga sättet att presentera karaktärer, men J K Rowlings tycker jag har lyckats göra det med glimten i ögat...

      Delete
  6. Jag har lite svårt för klassiker men det låter som det finns många bra exempel på namn där :) Harry Potter tänkte jag med på.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo men det finns ju så många roliga och bra klassiker - något kommer du säkert hitta som du fastnar för! Ett knep är att välja modernare översättningar, det hjälper upp många klassiker som i gammal version känns träiga.

      Delete
  7. Subtilt men tydligt - det är precis sådana namn som jag gillar!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag med - hellre lite lurigt mellan raderna än att bli skriven på näsan. Fast man missar förstås en hel del då också.

      Delete
  8. Vilka bra exempel! Salazar Slytherin är verkligen ett strålande namn.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hon är finurlig, J K Rowlings...

      Delete
  9. Där gav du mig en extra tanke, Austin är ju självklar i detta sammanhang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Roligt att kunna ge extra tankar ibland!

      Delete
  10. Absolut i klassiker finn ganska många klockrena namn, likaså i Harry Potter-böckerna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barnböcker och klassiker alltså - verkar vara generella teman i veckans jerka

      Delete
  11. Håller helt med dig om Harry Potter-serien. Där finns det många namn som är genomtänkta. Har inte läst så mycket Austen men dina exempel var väldigt bra. Ha en bra fredag!

    ReplyDelete
  12. Ofta känns det som om de lade ned mer tanke bakom namnen förr. Idag verkar de flesta författare, åtminstone de som skriver för vuxna, inte tänka så mycket på om namnet matchar en karaktärs egenskaper.

    Ja, det är ju något med ordet Slytherin som bara får en att tänka på ormar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Läsarna kanske förväntade sig den servicen förr?

      Delete
  13. Choakumchild var ju strålande! Har aldrig tänkt på Austens namn, men det stämmer ju. Genomtänkt utan att vara övertydligt.

    ReplyDelete
  14. Jag bara antar, men jag tror (och hoppas) att författare tänker igenom sin namngivning. Även om jag inte alltid tänker på vad de kan tänkas betyda så jobbar det undermedvetna hela tiden :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det måste vara bland det svåraste, att få namnen rätt

      Delete
  15. Jättebra exempel, tänkte inte så långt själv :)

    ReplyDelete