Sunday, August 11, 2013

En man som heter Ove

Så nu har jag också läst den - En man som heter Ove av Fredrik Backman. Backman skriver för övrigt också en rolig blogg på det klassiska humortemat "barnsliga men välmenande män som inte tar så mycket ansvar", den hittar man här.

En liten feel-good-bok där allt går misstänkt väl för alla och alla blir väldigt lyckliga fast att de först varit olyckliga. Det som nedlåtande hade kallats chick-lit om en kvinna hade skrivit det men som nu istället står på hyllan för humor.

Det är dock en väldigt trevlig feel-good-bok. Jag tänker på Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, det är lite samma typ av torra humor och med en lika egensinnig gubbe i huvudrollen.

Fast allra mest läser jag En man som heter Ove som en ohöljd hyllning till kvinnorna och främst till Backmans egen fru, i boken lätt förklädd till grannkvinnan Parvaneh.

Ove är ingen litterär bedrift men en jättefin liten berättelse om radhusområden och surgubbar. Lättläst och med happy happy ending för alla.

3 comments:

  1. Åh Ove, jag tyckte jättemycket om boken!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den var trevlig! Mamma diagnosticerade Ove som aspergare efter ca 15 sidor, sånt missar jag alltid.

      Delete
  2. Han kan ha lite såna drag ja ;)

    ReplyDelete