Sunday, August 18, 2013

Deckare för Jane Austen-nördar

Deckardrottningen P.D. James fyllde 90 för ett par år sedan och firade med att skriva en skojig deckare med karaktärerna ur Jane Austens Stolthet och fördom.

När döden kom till Pemberly tar vid sex år efter bröllopet mellan Elizabeth Bennet och Mr Darcy. Som Elizabeth är en av den klassiska litteraturens skarpaste iakttagare passar det utmärkt att hon plötsligt finner sig mitt i en mordgåta - olydiga lillasyster Lydia kommer en stormig natt i full galopp och meddelar att hennes odåga till make, "wicked" Wickham, har blivit skjuten i skogen. Nu gäller det att ta reda på mördaren innan det blir full skandal i bygden!

Jag är boknörd och jag älskar den här sortens litterära korsbefruktningar. Dessutom är det vansinnigt praktiskt med en deckare där man redan känner alla karaktärerna så väl, man behöver inte en massa presentationer och beskrivningar.

Däremot tror jag boken mest är läsvärd för inbitna Austenfans som roas av den fyndiga idén. Deckargåtan i sig är inte någon av James bästa. Detta är en bok för nördarna, en blinkning till alla oss som läst och älskat Elizabeth och Mr Darcy många gånger om.

En lika fyndig idé men sämre väl genomförd var för övrigt Stolthet, fördom och zombies som jag naturligtvis också läst men som gjorde mig vansinnigt besviken. Seth Grahame-Smith skrev om klassikern genom att lägga till zombies överallt - en genial tanke, men tyvärr mycket klumpigt förverkligad. Ofog!

4 comments:

  1. Åh avd spännande! Måste få tag på direkt :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja gör det! En rolig bit för boknördar.

      Delete
  2. Älskade den här boken. Tyckte att James fick till det med språket och stämningen perfekt. Det märks att hon själv är ett stort fan. Ska bli kul att se filmatiseringen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller helt med - fascinerande hur hon prickade in språk och känsla. Visste inte att den blir film, så roligt!!

      Delete