Friday, August 30, 2013

Böcker att längta till

Annika frågar i veckans fredagsjerka: Vilken/vilka böcker längtar du mest efter just nu?

Jag ser förstås fram emot att läsa alla böcker i läshögen, det är därför de ligger där (nåja - det finns en som jag drar mig lite för också, men det är en bokklubbsbok så snart måste jag sätta igång och det blir säkert bra när jag väl börjat) men det finns två på vänt som jag är extra förväntansfull inför:

- att få fortsätta till slutet i Von Pahlen-serien av Agnes von Krusenstjerna. Dumt att inte ta hela serien i ett svep kanske, men jag gillar att blanda läshögen så mycket det går och då blir serierna utspädda.

- Jasper Ffordes The Eyre affair som ser så fantastisk ut att jag var tvungen att lägga den precis efter boken jag drar mig för att läsa, så att jag får motivation att snabbt läsa ut den för att få sätta tänderna i Fforde.

Sedan har jag visst ett bokpaket på vift i Sverige också, klantigt av mig eftersom jag själv är någon helt annanstans, men det löser sig med tiden.

26 comments:

  1. Spännande! Krusenstjerna fick jag för herrans många år sedan, men kom mig aldrig för att läsa böckerna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. De är läsvärda, bland det bästa jag börjat på i sommar tycker jag! Lättlästa, mysiga och med flera bottnar. Kanske inte så spektakulära intriger om de skrivits idag men skandalen det måste ha varit när de kom... uj uj.

      Delete
  2. The Eyre affair låter intressant! :)

    ReplyDelete
  3. Jasper Fforde har jag blivit rekommenderad otaliga gånger och inte nappat. Kanske är det ändå dags?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag var fast från det att jag såg omslaget. Hoppas den håller vad den lovar.

      Delete
  4. Inga författare jag känner till, måste kolla upp dem :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det brukar vara så i jerkan, tänk vad många böcker det finns i världen!

      Delete
  5. Man har alltid så många böcker som man vill läsa NU :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tänk att läshögen tar aldrig slut, men lästiden tar slut mest hela tiden.

      Delete
  6. Det är så mycket man vill läsa och på tok för lite lästid.

    ReplyDelete
  7. Det var två okända böcker för mig... Sååå många bra böcker och sååå lite tid....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Man skulle ha en sån där finurlig pryl som Hermione har i tredje boken!

      Delete
  8. Jag läste The Eyre affair (eller Var är Jane Eyre?) och jag tyckte riktigt mycket om den. En förutsättning för att tycka om den är nog att man har boknördshumor ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jomen det har jag, så jag har gott hopp :)

      Delete
  9. Hm, ett bokpaket på vift, det låter ju inte alls bra. Jag känner igen det där med bokklubben. Jag är med i en läsecirkel där vi träffas och pratar om en bok var sjätte vecka och av någon anledning lockar alltid någon annan bok lite mer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ofta är jag lite tveksam innan jag börjar läsa men när jag väl kommer igång visar det sig att boken var helt ok. Eller tvärtom, att jag trodde den skulle vara bra och det blir pannkaka, förstås.

      Delete
  10. Von Pahlen-serien är ju faktiskt sjukt tråkig i flera böcker. Det blir mer action på slutet :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar den! Varje avsnitt är ju så kort, bara dryga hundra sidor vardera i pocket, så jag blir inte uttråkad.

      Delete
  11. Hoppas bokpaketet kommer till rätta :) Kanske någon kan skicka över det?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Äsch, det får ligga och skräpa ett tag... Tur att böcker har relativt generöst bäst-före-datum

      Delete
  12. Jasper Fforde har jag tänkt läsa länge - kanske är det dags nu? Tack för påminnelsen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag blev tipsad av min syster och en titt på framsidan räckte - jag kan knappt bärga mig.

      Delete
  13. Jag har oxå ett bokpaket på vift, det är vad jag längtar efter, eftersom jag har en tidsgräns på mig att läsa två av böckerna...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ånej, hoppas det hinner fram i tid!

      Delete