Monday, July 1, 2013

Tre amerikaner

Lyran efterfrågar denna vecka boktips från USA.

Någonstans mellan Mark Twain och John Niven finns både det ena och det andra läsvärda från transfetternas Mecka. Jag tipsar om tre böcker om US-amerikansk nittonhundratalshistoria:

Kathryn Stocketts Niceville är en skarp, rolig och skrämmande skildring av södra USAs apartheidsystem under 60-talet. Den beskriver kvinnornas värld - de unga vita hemmafruarna och deras svarta hembiträden och den kluvna relationen dem emellan. Filmatiseringen hade fler skrattmoment men boken går så mycket djupare och ger mycket mer. Lättläst med energiskt driv från första till sista sidan på ett högintressant ämne.

Harper Lees Dödssynden har ett närliggande tema. Nioårige Scout är ett litet yrväder som smyger ute om nätterna och gör ofog - på det sättet råkar hon upptäcka att hennes pappa försöker hindra lynchning av en svart man som oskyldig anklagas för att ha våldtagit en vit kvinna. Pappans kamp för rättvisa och mot det övriga samhället väcker frågor om grupptryck, moral och plikten att skydda sin familj vs plikten att göra det som är rätt. Mycket bra läsning.

John Steinbecks Vredens druvor handlar också om rasism men ännu mer om "white trash" och klasskamp. Fattiga jordbruksarbetare söker sig mot drömlandet Kalifornien när jobben sinar under 30-talets depression. Men de är många som slagits av samma tanke och konkurrensen om jobben blir stenhård. Mörkt och deppigt och tungt tema men intressant och välskrivet som alltid av Steinbeck. Många intressanta paralleller att dra mellan 30-talets migrerande bomullsplockare och vår tids bärplockare från Thailand. Problemen, drömmarna och de usla villkoren tycks vara precis de samma...

24 comments:

  1. Niceville/ The Help önskar jag att jag kommit på när jag skrev min trio.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jo, så är det ju alltid med de här triorna, man ger tre tips men skulle vilja ge trehundra, särskilt när man blir påmind av andra bloggare som har tänkt i andra banor än man själv...

      Delete
  2. Borde kanske kolla upp Dödssynden, de andra har vi ju lika.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den är läsvärd! Ska man ha en litteraturkanon borde den vara med.

      Delete
  3. Fina tips, verkligen bra val. Jag tror man skulle kunna göra många, många amerikanska listor med olika teman. Niceville tyckte jag blev en fin film också.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eller hur, ett enormt brett tema!

      Delete
  4. "Dödssynden" har jag läst (men kommer inte ihåg så mycket, för det var ett par år sedan. "Niceville" står på läslistan, så den ska jag försöka läsa inom en inte alltför avlägsen framtid.

    ReplyDelete
  5. Niceville har en plats i min trio också, om jag nu kommer ihåg att göra den ;)

    ReplyDelete
  6. Dödssynden måste jag helt klart kollas upp, de andra har jag läst.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. En klassiker! i original "to kill a mocking bird"

      Delete
  7. Dödssynden har jag inte hört talas om. Låter som en bra och spännande bok.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inte särskilt tjock eller svårläst heller!

      Delete
  8. Både "To Kill a Mockingbird" (Dödssynden) och "Vredens druvor" tillhör mina absoluta favoriter. Väldigt fina klassiker. Jag måste också komplimentera dig till en väldigt intressant blogg. Nu ska jag ge mig ut på upptäcktsfärd där!

    ReplyDelete
  9. Tänk vad olika det kan vara... Dödssynden tyckte jag inte alls om. Steinbeck däremot är nog alltid läsvärd. Och Niceville ska läsas nu i juli :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja tur att det finns så många olika böcker så alla hittar något som passar!

      Delete
  10. Dödssynden tyckte jag om men Vredens druvor blev jag inte lika förtjust i. Tyckte Steinbecks kvinnoporträtt var bleka. Niceville står här och väntar på att jag ska läsa den.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan nog stämma, han skildrar snarare männens värld

      Delete
  11. Vredens druvor läste jag när jag var så ung att jag nog inte kunde förstå den. Jag skulle tro att jag var 12-13 år. Kanske värt att läsa om den. Niceville är jag nyfiken på, den får nog följa med nästa gång jag shoppar böcker!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det kan nog vara värt att testa igen, om du har tid över och inte vet vad du ska läsa härnäst... men jag skulle föreslå Niceville först, om inte annat för att den är mycket mer lättsmält, kanske passar bättre som sommarläsning

      Delete
  12. Vredens druvor har jag läst för många år sedan och Niceville står och väntar i bokhyllan. Skall försöka hinna med den under hösten.

    ReplyDelete