Monday, July 29, 2013

Tematrio: tre historiska

Veckans tematrio gäller historiska romaner.

Vad gills egentligen som historisk roman? Jag väljer att inte fundera för mycket kring definitioner - det är ju ändå semester - och drämmer till med följande boktips:

Ken Folletts medeltidsepos Svärdet och spiran om bygget av en katedral under elvahundratalet. Mycket dåligt beskrivna sexscener - Folletts kännetecken - men ett storslaget romanbygge och i högsta grad läsvärt.

Per Anders Fogelströms Stad-serie om Stockholms utveckling och framväxt från fattig kåkstad till industrialiserad och modern tätort. Ett läsmåste!

Alexandre Dumas d ä  De tre musketörerna är högoktanig action när den är som bäst. Ingen kan väl ha missat denna klassiska äventyrsroman om intriger kring den unge Ludvig XIVs hov. Visst - kanske inte helt realistisk, men de slåss, äter kapuner och räddar damer i nöd så att det inte blir en enda tråkig stund. Gör dock dig själv en tjänst och se ingen av alla usla filmatiseringar som plågat världen.

16 comments:

  1. Stad-serien misssade precis min lista, den är bra. Svärdet och spiran har jag bara sett, behövde inte störa mig på sexscenerna där :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lika bra det, Follett har hakat upp sig på en egen teori om mödomshinnor. Men BBC-tv-serien tycker jag var riktigt bra gjord!

      Delete
  2. Här fick du med otroligt bra historiska romaner. Svärdet och spiran och uppföljaren En värld utan slut och även De tre musketörerna har jag läst. Fogelströms Stads-serie påbörjade jag i början på året och skall fortsätta med bok två under hösten.

    ReplyDelete
  3. Just det, kul att vi hade två samma :-D
    Dumas har jag faktiskt inte läst, men sett på film i olika tappningar. Inklusive Musse Pigg ;-)

    ReplyDelete
  4. Av dessa har jag läst De tre musketörerna. Jag minns dock inte mycket av den ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag läste den x antal gånger i bokslukaråldern som barn men läste om den häromåret - mycket underhållande :)

      Delete
  5. Ja de Tre musketörerna så klart tänkte inte på den.
    Mia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den står ju inte precis bland pocketnyheterna

      Delete
  6. Jag har läst halva Svärdet och spiran. Lade den ifrån mig några dagar för att vila lite - den är ju rätt tjock - och sen kunde jag inte hitta den igen. Har köpt uppföljaren, En värld utan slut. Den är ännu tjockare. Ska läsa Fogelströms Stad-serie så småningom.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Follett håller också på med en ny mastodontserie om 1900-talet, två delar har kommit ut hittills: Fall of the gigants och Winter of the world. Bra! Förutom hans bisarra syn på kvinnlig sexualitet.

      Delete
    2. "giants" ska det naturligtvis stå

      Delete
  7. Jag har inte läst någon av dessa, men jag har läst Greven av Monte Cristo av Alexandre Dumas och gillade den verkligen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Greven" är egentligen ännu bättre än "Musketörerna", det är en mer mogen roman och mindre av äventyrsbok

      Delete
  8. Älskade Svärdet och Spiran, både boken och tv-serien. Har sett uppföljaren och den boken damp ned i min brevlåda häromdagen. Dumas har jag läst men det är så länge sedan att det är nog dags för en omläsning egentligen...

    ReplyDelete